Yurtdışındaki işçi çocuklarının eğitimine yönelik Milli Eğitim Bakanlığı Yurtdışı Eğitim ve Öğretimi Genel Müdürlüğü`nün faaliyetleri üzerine bir araştırma (Almanya ve Hollanda örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
87 ÖZET 1960 yılından itibaren Batı Avrupa'ya, özellikle Federal Almanya'ya kitleler halinde işgücü göçü gerçekleşmiştir. Bugün yurtdışında, 2 milyondan fazlası Federal Almanya'da olmak üzere, 3.5 milyon Türk vatandaşı yaşamaktadır. Bunun 700 binini 18 yaşından küçükler oluşturmaktadır. Bu vatandaşlarımızın ve çocuklarının sorunlarıyla devletin ilgilenmesi 1982 Anayasası'nın 62. maddesiyle belirlenmiş bir görevdir. Bu görevi gerçekleştirmek için çalışan Dışişleri, Kültür, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlıkları ile Diyanet İşleri Başkanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı gibi kurumlar vardır. Bunlara ek olarak Milli Eğitim Bakanlığı Yurtdışı Eğitim ve Öğretim Genel Müdürlüğü de bulunmaktadır. Merkezde ve yurtdışında örgütlenmiş bulunan Genel Müdürlük, yurtdışında görevlendirlmiş yaklaşık 1100 öğretmenle birlikte, 1300 civarında personelle işlerini yürütmektedir. Genel Müdürlüğün yurtdışındaki vatandaşlarımız ve özellikle çocukları için gerçekleştirdiği en önemli faaliyet; vatandaşlarımızın yoğun olarak yaşadıkları bölgelere Türkçe ve Türk Kültürü dersleri vermek üzere Türkiye'den öğretmen göndermektir. Genel Müdürlük, Bakanlığın yurtdışına açılan penceresi durumundadır. Buna bağlı olarak; dış ve iç burslar vermektedir, Avrupa Birliği, Avrupa Konseyi, İktisadi İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı, Birleşmiş Milletler gibi uluslararası kuruluşlarla MEB'nın ilişkilerini sürdürür ve ortak faaliyetleri yürütmektedir. Yurtdışındaki vatandaşlarımızın ve çocuklarının problemlerine öncelikli olarak eğilmesi gereken Genel Müdürlüğün faaliyetlerini inceleyen bu tez araştırması bazı sonuçları şöyledir;. Yurtdışında faaliyet gösteren devlet kurumları arasında bir koordinasyon yoktur;. Avrupa'daki vatandaşlarımızın çok önemli bir çoğunluğu geri dönmeyi düşünmemektedir. Bu saptamayı gözönünde bulundurmayan hiçbir faaliyetin, vatandaşlarımızın sorunlarına çözüm getirmesi mümkün değildir.. Üçüncü nesil genel olarak Türkçe'yi anlayan fakat konuşamayan bir nesil durumundadır. Sonraki nesiller, ciddi çalışmalar yapılmazsa Türkçe'yi unutmuş olacaktır. 88 SUMMARY A mass employee immigration has come into being to west Europe and especially to Germany since 1960. Today apprximately 3,5 million Turkish citizens live in foreign countries, over 2 million of them live only in Germany. About 700,000 of this are teenagers. The duty of being interested in our citizens' and their children's problems was guarenteed by 1982 Constitution, article 62. To accomplish this obligation there are several institutions including Ministries of Foreign Affairs, Culture, Social and Work Safety, Chief of Religios Affairs and State Planning Organization. Another institution is the Ministery of National Education's, General Directorate of Foreign Education and Instruction. General Directorate which is still continuing to its activities, has organized both in and out of the country, with about 1300 personnel, where 1 100 of them are teachers. The most important task accomplished by General Directorate at abroad is; sending teachers to the regions where Turkish citizens and their chidren live in high density in order to provide them with Turkish and Turkish Culture courses. Moreover, it provides internal and external scholarships as well, by being a gateway of the ministry. It also develops relations and executive common affairs between Ministry of National Education and other international counterparts including European Union, European Council, Organization for Economic Cooperation and Development, and United Nations. This study, which aimed to examine the task of General Directorate and its primary obligation to solve problems of our citizens and their children, has the following conclusions;. There is a lack of coordination within the state institutions which act abroad.. A considerable number of our citizens in abroad don't consider to return for good. So, it isn't possible for any action to be successful on finding solutions for the problems of our citizens without taking this determination into account.. The third generation is generally in the position of understanding Turkish language but they couldn't speak. The next generations shall forget completely unless there are any serios efforts taken.
Collections