Evolution of the product space and a new proposal for Turkey`s export incentive system
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ürettiği ve ihraç ettiği ürünler bize bir ülkenin gelişmişlik seviyesi hakkında çok şey söyler. Tüm ülkeler, en gelişmiş ürünleri üretmeye yönelik bir yarış içindedirler. İhracat sepetlerindeki ürünlerden de görüleceği gibi tüm ülkeler bu konuda aynı derecede başarılı değildir. Ticarete konu ürünler kabaca düşük-orta-yüksek teknoloji olarak sınıflandırılabilirler. Ancak araştırmacıların son on yılda gösterdiği gibi, daha yakından incelendiğinde ürünler Ürün Uzayı denilen karmaşık bir ağ yapısı sergilemektedir. Her bir ülke bu Ürün Uzayı'nın sadece bir alt kümesini ihraç etmekte ve bu ağ aynı zamanda ülkenin kalkınma seviyesi hakkında çok şey söylemektedir. Ülkelerin hemen hemen tamamı karmaşık ihracat teşvik sistemlerine sahiptir. Ancak, hiçbiri ülkenin Ürün Uzayı'nın merkezi bölgelerine ulaşmasına yardımcı olacak Ürün Uzayı odaklı bir teşvik sistemine sahip değildir.Bu tez, bir ülke için Ürün Uzayı'nın gelişiminin öngörülebilir ve aynı zamanda uygun bir teşvik sistemi ile kontrol edilebilir olduğu fikrini savunmaktadır. What a country can produce and export says a lot about its development level. All countries are in a race toward producing most cutting edge products. Not all countries are so successful as can be deduced from limited quality of their export baskets. Products can be broadly organized as low-medium-high tech. But as researchers showed in the last decade, under closer scrutiny products shows an intricate network structure called Product Space. Each country only produces and exports a sub-network of Product Space and evolution of this sub-network says a lot about the development of the country. Many, if not all, countries have complicate export incentive schemes but none seems to have a broad and product-based incentive system in which a product is promoted so long as it helps the country reaching the cutting edge regions of Product Space. This thesis explores the idea that the evolution of Product Space for a country is predictable and that it is controllable by an appropriate incentive system.
Collections