İlköğretim ikinci kademe ve ortaöğretim kurumlarında eğitim gören öğrencilerin engelli akranlarını sosyal kabul düzeylerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETAraştırma ilköğretim ikinci kademe ve ortaöğretim kurumlarında eğitim gören öğrencilerin, engelli akranlarını sosyal kabul düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Balıkesir İli Bandırma İlçesi Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilköğretim ikinci kademe ve ortaöğretim düzeyinde eğitim veren okullarda öğrenim gören ve çalışmaya katılmayı kabul eden 580 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Veriler tanımlayıcı anket formu ve 'Sosyal Kabul Ölçeği' ile toplanmıştır. Ölçekten yüksek puan alan öğrencilerin engelli akranlarını kabul düzeyleri yüksek, düşük puan alanların kabul düzeyi düşük olarak değerlendirilmiştir. Değerlendirmede ortanca, ki-kare, yüzde, Mann-Whitney U testleri kullanılmıştır.Araştırma sonucunda öğrencilerin %50.2'sinin kız, %50.3'ü ilköğretim ikinci kademe, %49.7'sinin ortaöğretim düzeyinde eğitim gördüğü, %9.1'inin ailesinde engelli birey olduğu, %4.5'inin sınıflarında engelli öğrenci olduğu, %53.7'sinin ailesi dışında tanıdığı engelli birey bulunduğu belirlenmiştir. Yaş, cinsiyet, engelli bireylerle aynı sınıfta öğrenim görmenin, sosyal kabulü etkilediği (p<0.05) belirlenmiştir. Yaş arttıkça sosyal kabul ölçeğinde alınan puanların arttığı, kız öğrencilerin ölçek puanlarının erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu ve sınıfında engelli birey bulunan öğrencilerin ölçek puanlarının daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin engelli akranlarına yönelik kabul düzeylerinin artırılmasında engellilik eğitimlerinin verilmesi ve okul sağlığı ekibi içinde hemşirelerin işbirliğini arttıran çalışmaların yer alması önerilebilir.Anahtar Kelimeler: Akran, engelli, sosyal kabul ABSTRACTThis study was conducted to determine social acceptance level of disabled peer by the students at primary school second degree and secondary school institutes.Total 580 students who studied to primary school second degree and secondary schools that bound to Directorate of National Education in Balıkesir city Bandırma village and accepted to participate to the study were consisted of the sample. Data was collected with descriptive survey form and 'Social Acceptance Scale'. Level of acceptance of disabled students with high scores on the scale is assessed as high, the acceptance level of the low points is assessed as low. For analysis, median, chi-square, percentage and Mann-Whitney U tests were used. It is determined that of the students; 50.2% were girl, 50.3% were studying at primary second degree, 49.7% were studying at secondary school, 9.1% had got a disabled member in family, %4.5 had a disabled peer in class, 53.7% knew a disabled person out of family. It is found that age, gender and studying with disabled peer affected social acceptance (p<0.05). With increased age social acceptance scores increased, scores of girls were higher than boys and scores of the students who studied with a disabled peer in class were lower. It is suggested that disability education should be given to the students in order to increase acceptance levels of them related to disabled peers and the studies should be done that increase collaboration of nurses in school health team. Keywords: Peer, disabled, social acceptance
Collections