Hastanelerde hizmet kalitesi algısı: Doktor ve hemşireler ile yapılan bir çalışma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yenilik hem işin yapılışında bazı değişiklikleri gerçekleştirebilme hem deevvelce bilinmeyen yeni yol ve yöntemleri geliştirme, benimseme ve uygulamaaçısından çalışanlar ve genel olarak örgütteki eğilimle ilgilidir. Bu konu `işletme`yazınında temel olarak karlılık bakış açısıyla ele alınmışsa da, `insani` boyutunu elealan çalışmalar sınırlıdır. Kuşkusuz yenilik felsefe ve uygulamalarının temel aktörleriçalışanlar ve yönetimdir. O nedenle bu çalışmada yenilik kavramına psiko-sosyal birbakış açısıyla yaklaşılmıştır ve kişilik özellikleri ile örgüt iklimi unsurlarınınyenilikçi davranış eğilimi üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bu bağlamda, yenilikçiyaklaşımlara en yatkın olması beklenen sağlık sektörü çalışan ve kurumlarındakimevcut durumun incelenmesi bu çalışmanın temel konusunu oluşturmaktadır.Yürütülen alan araştırması ile Ankara'da toplam beş özel ve kamu ÜniversiteHastanesinde çalışan doktor ve hemşirelere anket uygulanmıştır. Elde edilen bulgularışığında öncelikle `Örgütsel İnovasyon Ölçeği` Türkçeye çevrilerek geçerlilik vegüvenilirlik çalışmaları tamamlanmıştır. Daha sonra örgütsel yeniliği ve yenilikçidavranış eğilimini etkilediği düşünülen kişilik, dönüştürücü liderlik ve jenerasyonetkisi (X Kuşağı ve Y Kuşağı) değişkenleri tanımlanmış ve önemli bulgulara yerverilmiştir.Anahtar Kelimeler: Örgütsel Yenilik, Algılanan Hizmet Kalitesi, Kişilik,Dönüştürücü Liderlik, Jenerasyon Etkisi. Innovation is associated with performing some changes in the conduct of thecurrent way of business, as well as creating, adopting and implementing unknownnew ways and methods within business perspective. These mentioned factors ofinnovation in business are related with both the employees and the general the trendof the organization. Although, this topic has been discussed in `operational`literature basically from a profitability perspective, the studies that are taking intoaccount the ` human` dimension are limited. Undoubtedly the main actors ofinnovation philosophy and practices are employees and management. Therefore, inthis study, the concept of innovation has been approached via psycho-socialperspective. Within this framework, the impact of personality characteristics andorganizational climate factors on the innovative behavior was investigated. In thiscontext, as innovative approaches are expected to be most susceptible in health sectoremployees and institutions, to examine the current situation in this sector forms thebasis of the subject of this study.The field research was conducted in Ankara; private and public doctors andnurses working at five different University Hospitals were surveyed. In the light ofthe findings first, the `Organizational Innovation Scale` was translated into Turkish;validity and reliability study has been completed. Later, the variables that are thoughtto affect the organizational innovation and innovative behavior trend are defined aspersonality, transformational leadership and generation effect (Generation X andGeneration Y). Important findings are presented taking into consideration of thesedefined variables.Keywords: Organizational Innovation, Perceived Service Quality, Personality,Transformational Leadership, Generation Effect.
Collections