Spatial factors affecting wayfinding and oriehtation ih a shpping mall
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı bir alışveriş merkezindeki yol bulma ve yön tayinini etkileyen temel faktörleri incelemek ve bu faktörlerin bireylerin davranışları üzerindeki etkilerini açıklamaktır. Mekansal ve kişisel etkenler ve nitelikleri tanımlanmıştır. Mekansal etkenler arasında biçim ve boyutlar, ışık ve renk, bina yapısı, görsel erişilebilirlik, dolaşım sistemleri ve işaret sistemleri dikkate alınmıştır. Yaş, cinsiyet, meslek, engellilik, kişisel psikoloji ve amaçlar, kişisel etkenler olarak değerlendirilmiştir. Türk toplumundan bir kesimin alışveriş sırasında gösterdikleri yol ve yön bulma davranışları açıklanmaya çalışılmıştır. Bu amaçla bir alışveriş merkezinin nitelikleri yol ve yön bulma açısından tanımlanmış ve Ankara'da, Karum Alışveriş Merkezinde bir alan araştırması yürütülmüştür.Anahtar Kelimeler: Yol bulma ve yön tayini, alışverişte yol bulma, alışveriş merkezi, yol bulma yöntemleri. The aim of this thesis is to study the main factors which affect the wayfinding and orientation of individuals in a shopping malt and explain how their behaviors are influenced by these factors. The spatial and individual factors and their properties are defined. Among the spatiaf factors, shape and dimensions, light and color, building configuration, visual accessibility, circulation systems, and signage are considered. Age, gender, occupation, disability, individual psychology and purpose(s) are.analyzed as individual factors. Also, the relation between the shopping activity and wayfinding are discussed. The profile of a sample from the Turkish society is tried to be clarified through their wayfinding behaviors during shopping. Properties of a shopping mali is defined from the point of wayfinding, and a case study is conducted in Karum Shopping Center, Ankara.Keywords: Wayfinding and orientation, wayfinding in shopping, shopping mall, means of wayfinding.
Collections