Show simple item record

dc.contributor.advisorErkip, Feyzah
dc.contributor.authorDoğu, Güler Ufuk
dc.date.accessioned2020-12-04T09:15:34Z
dc.date.available2020-12-04T09:15:34Z
dc.date.submitted1997
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/69600
dc.description.abstractBu tezin amacı bir alışveriş merkezindeki yol bulma ve yön tayinini etkileyen temel faktörleri incelemek ve bu faktörlerin bireylerin davranışları üzerindeki etkilerini açıklamaktır. Mekansal ve kişisel etkenler ve nitelikleri tanımlanmıştır. Mekansal etkenler arasında biçim ve boyutlar, ışık ve renk, bina yapısı, görsel erişilebilirlik, dolaşım sistemleri ve işaret sistemleri dikkate alınmıştır. Yaş, cinsiyet, meslek, engellilik, kişisel psikoloji ve amaçlar, kişisel etkenler olarak değerlendirilmiştir. Türk toplumundan bir kesimin alışveriş sırasında gösterdikleri yol ve yön bulma davranışları açıklanmaya çalışılmıştır. Bu amaçla bir alışveriş merkezinin nitelikleri yol ve yön bulma açısından tanımlanmış ve Ankara'da, Karum Alışveriş Merkezinde bir alan araştırması yürütülmüştür.Anahtar Kelimeler: Yol bulma ve yön tayini, alışverişte yol bulma, alışveriş merkezi, yol bulma yöntemleri.
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to study the main factors which affect the wayfinding and orientation of individuals in a shopping malt and explain how their behaviors are influenced by these factors. The spatial and individual factors and their properties are defined. Among the spatiaf factors, shape and dimensions, light and color, building configuration, visual accessibility, circulation systems, and signage are considered. Age, gender, occupation, disability, individual psychology and purpose(s) are.analyzed as individual factors. Also, the relation between the shopping activity and wayfinding are discussed. The profile of a sample from the Turkish society is tried to be clarified through their wayfinding behaviors during shopping. Properties of a shopping mali is defined from the point of wayfinding, and a case study is conducted in Karum Shopping Center, Ankara.Keywords: Wayfinding and orientation, wayfinding in shopping, shopping mall, means of wayfinding.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİç Mimari ve Dekorasyontr_TR
dc.subjectInterior Design and Decorationen_US
dc.titleSpatial factors affecting wayfinding and oriehtation ih a shpping mall
dc.title.alternativeBir alışveriş merkezinde yol bulma ve yön tayinini etkileyen mekansal etkenler
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSpace design
dc.subject.ytmDirection finding
dc.subject.ytmShopping centers
dc.identifier.yokid64431
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid64431
dc.description.pages123
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess