Margins of the image: Framing and deframing in the graphic novel and the film V for Vendetta
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, grafik roman ve film uyarlaması V for Vendetta'yı çerçeveleme ve çerçevedençıkarmakavramları açısından incelemektedir. Kuramsal çerçeve temel olarak Pascal Bonitzer,Gilles Deleuze ve Jacques Derrida'nın düsüncelerine dayanmaktadır. Hem grafik roman, hemde film V for Vendetta'nın kültürel olarak çerçeveden-çıkarıcı metinler olduğu, ve hedefkitlelerinin belirli siyasi çerçeveler ve çerçevelemelere karsı zaten duymakta olduğu tepkiyidaha da tetiklemekte olduğu savunulmaktadır. Bunun sonucunda ise, iki metnin dünyaçapında bir ?direnis sembolu? olarak algılanan tek bir metine dönüstüğü öne sürülmekte veörneklemektedir. This thesis is an analysis of the graphic novel and its film adaptation V for Vendetta in termsof the concepts of framing and deframing. The theoretical framework is mainly derived fromthe reflections of Pascal Bonitzer, Gilles Deleuze, and Jacques Derrida. It is contended in thisstudy that both the graphic novel and the film V for Vendetta are culturally deframing texts indifferent ways, and that they trigger the audiences? already present reactions towards certainpolitical frames and framings. As a result, it is argued and exemplified that both of the textshave become one single text, perceived as a ?symbol of resistance? throughout the world.
Collections