Okul yöneticilerinin duygu yönetimi yeterlilikleri ile öğretmenlerin motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin duygu yönetimi yeterlilikleri ile öğretmenlerin motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bu bağlamda okul yöneticilerinin her yönetim süreci için duyguları yönetebilme yeterlilik düzeyleri ve öğretmenlerin motivasyon seviyeleri belirlenmiştir. Her yönetim süreci ve motivasyon (içsel/dışsal) düzeyi için öğretmen görüşlerinin cinsiyet, medeni durum, kıdem, okul türü, çalıştığı okuldaki öğretmen sayısı ve bulunduğu okuldaki çalışma süresi değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediği tespit edilmiştir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini Kütahya ili Simav ilçesinde kamu ilkokul, ortaokul ve lise de görev yapan toplam 650 öğretmenden oluşturmakta olup bunlar arasından tesadüfi örneklem yolu ile seçilen 374 öğretmen örneklemi oluşturmuştur. Araştırmada Mottaz'ın (1985) `İş Motivasyon Ölçeği` ve Çoruk ve Akçay (2012) tarafından geliştirilen, `Yönetim Süreçleri Açısından Yöneticilerin Duygu Yönetimi Davranışları Ölçeği` olmak üzere iki ölçek kullanılmıştır. Araştırmada okul yöneticilerinin duyguları yönetme yeterliliklerinin ve öğretmenlerim motivasyon düzeylerinin oldukça yüksek olduğu tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin duygu yönetimi yeterlilik düzeyleri; yönetim süreçlerinin tüm boyutlarında okuldaki öğretmen sayısı değişkenine, iletişim ve değerlendirme boyutunda ise okul türü değişkenine bağlı olarak anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Öğretmenlerin içsel ve dışsal motivasyon görüşleri ise okuldaki öğretmen sayısı değişkenine bağlı olarak anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Okul yöneticilerinin duygu yönetimi yeterlilikleri ile öğretmenlerin motivasyon düzeyleri arasında pozitif yönlü güçlü doğrusal bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this research is to put forth the relationship between the emotion management proficiencies of the managers and the motivation level of the teachers. In this study, the opinions of school administrators on the emotion management behavior and the motivation level of the teachers have been examined.It was determined whether or not the opinions of the teachers differentiate according to the changes of genre, marital status, school type, the number of the teachers and the working time at the school they work.In thisA scanning model was used in this study. 374 teachers chosen by random sampling from 650 teachers working in primary, secondary and high schools in the district of Simav in Kütahya created the research phase. Two scales, Mottaz's (1985) `Job Motivation Scale` and `Emotion Management Behaviors of Managers in Terms of Management Process geliştiril developed by Çoruk and Akçay (2012) were used. According to the findings obtained from the research, the motivation perceptions of the teachers and the proficiency levels of the emotion management of the school principals were found. While the proficiency level of the emotion management of the school administrators differentiates significantly depending on the numbers of the teachers in the whole dimensions of the emotion management, it differentiates depending on the school type in the communication and evaluation dimension. The intrinsic and extrinsic motivation opinions of the teachers differentiate significantly depending on the number of the teachers at school. As a result, it has been reached that there is a positive directional strong relationship between the emotional management and and the teacher motivation.
Collections