IQ`nun/zekanın 5-6 yaş çocuklarında alıcı dil ve ifade edici dil becerilerine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Nurcan Alpüran Kocabıyık, IQ'nun alıcı dil ve ifade edici dil becerilerine etkisinin incelenmesi, Turgut Özal Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Odyoloji ve Konuşma bozuklukları Programı, Yüksek lisans Tezi, Ankara, 2015. Bu çalışmanın amacı; 5-6 yaş çocuklarında IQ'nun/Zekanın alıcı dil ve ifade edici dil becerilerine etkisinin incelenmesidir. Bu kapsamda çalışmaya 5-6 yaşlarında Ankara, İstanbul, Çanakkale, Tokat illerinden 50 çocuk dahil edilmiştir. Çocuklar Standford Binet Zeka ölçeğiyle değerlendirilmiş ve bu değerlendirme sonucunda `normal zeka`, `parlak zeka`, `üstün zeka ve `çok üstün zeka` IQ düzeylerine sahip çocuklar çalışmaya katılmıştır. Zeka değerlendirmesi yapılarak araştırmaya katılan çocukların alıcı dil ve ifade edici dil becerileri TEDİL (Türkçe Erken Dil Gelişimi Testi) ile değerlendirilmiş ve IQ nun bu becerilere etkisi incelenmiştir. Ayrıca çocuk ve aile ile ilgili demografik form doldurulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre IQ'nun alıcı dil ve ifade edici dil becerileri üzerinde anlamlı bir etkisi vardır (p<0.05). Dahası alıcı dil ve ifade edici dil becerileri semantik ve dil bilgisi sorularına doğru cevap verme oranları IQ düzeyi yükseldikçe yükselmektedir (p<0.05). Ayrıca IQ en fazla ifade edici dil becerilerini etkilemektedir. Böylece, bu çalışma zeka düzeyindeki farklılıkların dili nasıl etkilediğini görmek açısından önemlidir.Anahtar Kelimeler: IQ, Zeka, Alıcı Dil Becerileri, İfade Edici Dil Becerileri, Semantik, Dil Bilgisi, TEDİL (Türkçe Erken Dil Gelişimi Testi), Standford Binet Zeka Testi Nurcan Alpüran Kocabıyık, Evoluation of effects of IQ/ Intelligence on receptive languages and expressive language with chindrenin 5-6 years, Turgut Ozal University, Health Sciences Instutition, Audiology and Speech Disorders Program, Master of Science Dissertation, Ankara 2015. Aim of current research is to evaluate effect of IQ/ıntelligence level on receptive and expressive languages with children in 5-6 years. In this case; Fifty children in 5-6 years are included in Ankara, Istanbul, Tokat, Canakkale in this research. Children are assessed with Standford Binet Intelligence Test and conclusion of this assessment; children who are labeled `average intellegence`, `high average intelligence`, `superior intelligence` and `gifted or very advanced intelligence` join this research. Children join this research by assessed with Standford Binet Intelligence Test, Receptive and expressive language abilities are assessed with TEDIL (Turkish Early Language Development Test) and effect of IQ/ Intelligence on these abilities is investigated. In addition to that, a demographic form is fulfilled by parents about children and parents. According to findings of this research, IQ level has meaningful effect on receptive and expressive language abilities (p<0.05). Moreover; rate of correct answer on semantic and grammer in receptive and expressive languages increases with IQ level increase. So that; this research is important beacuse, it indicates how IQ level creates difference on receptive and expressive languages.Key words: IQ, Intelligence, Receptive Language Abilities, Expressive Language Abilities, Grammer, Semantic, TEDIL (Turkish Early Language Development Test)Standford Binet Intelligence Test
Collections