Show simple item record

dc.contributor.advisorUğur, Kadriye Şerife
dc.contributor.authorKocabiyik, Nurcan Alpüran
dc.date.accessioned2021-05-08T11:40:00Z
dc.date.available2021-05-08T11:40:00Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2019-01-12
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/688067
dc.description.abstractNurcan Alpüran Kocabıyık, IQ'nun alıcı dil ve ifade edici dil becerilerine etkisinin incelenmesi, Turgut Özal Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Odyoloji ve Konuşma bozuklukları Programı, Yüksek lisans Tezi, Ankara, 2015. Bu çalışmanın amacı; 5-6 yaş çocuklarında IQ'nun/Zekanın alıcı dil ve ifade edici dil becerilerine etkisinin incelenmesidir. Bu kapsamda çalışmaya 5-6 yaşlarında Ankara, İstanbul, Çanakkale, Tokat illerinden 50 çocuk dahil edilmiştir. Çocuklar Standford Binet Zeka ölçeğiyle değerlendirilmiş ve bu değerlendirme sonucunda `normal zeka`, `parlak zeka`, `üstün zeka ve `çok üstün zeka` IQ düzeylerine sahip çocuklar çalışmaya katılmıştır. Zeka değerlendirmesi yapılarak araştırmaya katılan çocukların alıcı dil ve ifade edici dil becerileri TEDİL (Türkçe Erken Dil Gelişimi Testi) ile değerlendirilmiş ve IQ nun bu becerilere etkisi incelenmiştir. Ayrıca çocuk ve aile ile ilgili demografik form doldurulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre IQ'nun alıcı dil ve ifade edici dil becerileri üzerinde anlamlı bir etkisi vardır (p<0.05). Dahası alıcı dil ve ifade edici dil becerileri semantik ve dil bilgisi sorularına doğru cevap verme oranları IQ düzeyi yükseldikçe yükselmektedir (p<0.05). Ayrıca IQ en fazla ifade edici dil becerilerini etkilemektedir. Böylece, bu çalışma zeka düzeyindeki farklılıkların dili nasıl etkilediğini görmek açısından önemlidir.Anahtar Kelimeler: IQ, Zeka, Alıcı Dil Becerileri, İfade Edici Dil Becerileri, Semantik, Dil Bilgisi, TEDİL (Türkçe Erken Dil Gelişimi Testi), Standford Binet Zeka Testi
dc.description.abstractNurcan Alpüran Kocabıyık, Evoluation of effects of IQ/ Intelligence on receptive languages and expressive language with chindrenin 5-6 years, Turgut Ozal University, Health Sciences Instutition, Audiology and Speech Disorders Program, Master of Science Dissertation, Ankara 2015. Aim of current research is to evaluate effect of IQ/ıntelligence level on receptive and expressive languages with children in 5-6 years. In this case; Fifty children in 5-6 years are included in Ankara, Istanbul, Tokat, Canakkale in this research. Children are assessed with Standford Binet Intelligence Test and conclusion of this assessment; children who are labeled `average intellegence`, `high average intelligence`, `superior intelligence` and `gifted or very advanced intelligence` join this research. Children join this research by assessed with Standford Binet Intelligence Test, Receptive and expressive language abilities are assessed with TEDIL (Turkish Early Language Development Test) and effect of IQ/ Intelligence on these abilities is investigated. In addition to that, a demographic form is fulfilled by parents about children and parents. According to findings of this research, IQ level has meaningful effect on receptive and expressive language abilities (p<0.05). Moreover; rate of correct answer on semantic and grammer in receptive and expressive languages increases with IQ level increase. So that; this research is important beacuse, it indicates how IQ level creates difference on receptive and expressive languages.Key words: IQ, Intelligence, Receptive Language Abilities, Expressive Language Abilities, Grammer, Semantic, TEDIL (Turkish Early Language Development Test)Standford Binet Intelligence Testen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectKulak Burun ve Boğaztr_TR
dc.subjectOtorhinolaryngology (Ear-Nose-Throat)en_US
dc.titleIQ`nun/zekanın 5-6 yaş çocuklarında alıcı dil ve ifade edici dil becerilerine etkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeEvaluation of effect of IQ on receptive and expressive language abilities on children in 5-6 years
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-01-12
dc.contributor.departmentOdyoloji ve Konuşma Bozuklukları Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmIQ level
dc.subject.ytmIntelligence
dc.subject.ytmIntelligence tests
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmLanguage development
dc.subject.ytmReceptive language abilities
dc.subject.ytmExpressive language
dc.subject.ytmSemantics
dc.subject.ytmLanguage consciousness
dc.identifier.yokid10098426
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityTURGUT ÖZAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid424724
dc.description.pages142
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess