The Concept of freedom within the theory of social contract a study on the political philosophy of Thomas Hobbes and J.J. Rousseau
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu tez Thomas Hobbes'm ve J.J. Rousseau 'nun politik felsefelerinin muhtevaları içerisinde özgürlük kavramının incelenmesiyle ilgilenmektedir» politik felsefenin ilgi odağı politik olayların ve politik güçlerin ahlaksal değerlendir! 1 meleridir. Burada özgürlük sorunu iki acıdan çözümlenmiştir.etik-felsef i ve ampirik-politik. Bir önceki ahlak kuramıyla uğraşır ve bir sonraki ise özgürlük sorununun odağa yerleştiği ampirik politik gerçeklikle uğraşır. Bu sorunsalda benim ilgilendiğim nokta özerkliği meşru olmayan devletten gelen başat çağrının 'özgürlük' için olduğu değişik meşru kılma bunalımlarını gözlemekten ortaya çıkmaktadır. Bu tezin son iki bölümü, örneğin, dört ve beş, benim temel görüşüm açısından özellikle önem taşırlar. Bu bölümlerde özgürlük sorununu politik-ampırik gerçeklik olarak olduğu kadar aynı zamanda metafizik muhteva içinde de çözümlüyorum. Görülmektedir ki modern politik filozoflar, çoğunlukla pek de akıllıca olmadan, Hobbes'un geleneğini, Rousseau 'nun eserlerine bas bile vursalar insanın kesin tasarımlarını kavramadan farklı olarak izlemekteler. Onun pojitik düşüncesindeki stratejik rasyonelliği eleştirdikten sonra Habermas'ın' iletissel eylem örneğinin daha geliştirilebileceği seklinde Rousseau `nun genel isteği ile karşılaştırmak fikrine IVvardım. Habermas' m iletissel rasyonalliği ışığında, Rousseau 'n m genel istedi toplumsal sözleşme için yeni ve daha geniş bir biçimde daha iyi bir sav ve etik taahhütün rol oynayacağı yeni bir esneklik boyutu kazanır. Politik felsefede teorik temel kurmak için Hobbes'u Rousseau ile yer deriştirerek, özellikle Habermas ' in iletişsel eylemi ile birleştirildiğinde sivil savası önlemek gibi temel işlevi açısından Hobbes'in devlet oluşumunun neden başarısız olduğunu açık bir soruşturmadan geçirme olanağı yaratarak daha gerçekçi bir çözümlemeye yol açacak yeni bir geleneği savunuyorum» Bu politik gerçeklik içinde temsilci demokrasi yerine katılımcı demokrasi fikrini anlatır» Kısaca, Rousseau 'nun politik düşüncesini Habermas' in. eleştirel teorisiyle birleştirerek toplumsal sözleşmenin ana tezi bu bakımdan vatandaşların etik ve eleştirel taahhütü tarafından başlı olan toplumsal katılım üzerine vurguyla eleştirel tez üzerine oturmuştur» Bu fikir devletin gücü ve ilgili öznelerin tayin edici değişkenler olarak durduğu Hobbes'in stratejik rasyonalliğine karşıdır Böylece, Habermas 'in iletissel rasyonalliğini, onun eleştirel ve etik taahhüt üzerine dayalı görüşünü, toplumsal muhtevası içerisinde nesnel veya tarafsız olarak eserlerini idrak eden aydınlara doğru eleştirel ve analitik yaklaşım elde etmek için, Rousseau 'nun ahlaksallı ğıyla birleştirmeye çalıştım. V ABSTRACT This dissertation is concerned with the examination of the con caps t of freedom within the context of Thomas Hoboes ' and J.J` Rousseau s political philosophy» The central concern of political philosophy is the moral evaluation of political affairs and po 1 i t i ca 1 powers., The issue of freedom here is analysed from the two points of views ethical-philosophical and empirical-political. The former- deals with the theory of morality and the latter deals with the empirical political reality in which the issue of freedom is put into focus. tfy concern in this- issue derives from observing various crises of legitimation where the dominant rallying call is for 'freedom' from the state whose autonomy is, therefore, v i e wed as ill eg i t i ma t e « The last two chapters of this dissertation, i.e., four and five, are especially important for my main discussion. In these chapters I analyze the problem of freedom within the context of the metaphysical as well as the political-empirical realm» It is noticeable that modern political philosophers, often unwittingly, follow the Habbesi an tradition invariably without realizing the implicit notions of man even when they refer to the works of Rousseau. After I criticize Hobbes '' strategic rationality in his political thought I come to the conclusion that the idea of in ten- lacing Rousseau's general will with Habermas ' communicative action paradigm can be developed further» Under the light of communicative rationality of Habermas, 11Rousseau's general will gains a new dimension of reflex i vity where a better argument and ethical commitment will play a role as the ground for the social contract in a new and broader- fash ion» By replacing Hobbes with Rousseau for the theoretical grounding in political philosophy, I am advocating a new tradition which will lead to a more realistic analysis, especially when combined with Habermas ' communicative action, enabling a through investigation into why Hobbesian state formations have failed in their basic function of preventing civil war. This implies the idea of participatory democracy instead of representative democracy in the political realm» Briefly, by combining Rousseau's political thought with Habermas` critical theory, the main thesis of social contract is thereby grounded on critical discourse with the emphasis on social participation bound by ethical and critical commitment of the citizens» This idea is in opposition to Hobbes' strategic rationality where the power of the state and the interested subjects stand as determinant variables. Thus, I attempted to combine Habermas' communicative rationality based on his critical and ethical commitment with morality of Rousseau to obtain a critical and analytical approach towards the intelligentsia who perceive their works as objective or neutral within the social context. In this dissertation, therefore, I propose a new tradition of 'general will' as the basis for legitimacy, combined with a more active `ethical and critical role for the intellectuals. ill
Collections