Packaging and design of consumer products a comparison between Turkey and jordon
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET tüketim ürünlerinin paketlenmesi ve tasarimi Türkiye ve ürdün arasinda bir karsilaştirma jaıy1al hamdan isletme yüksek lisans HAZİRAN, 1990 Bu çalışma satın alma davranışlarının belirlenmesinde önemli bir rol oynayan tüketici ile ilgili faktörleri araştırmayı amaçlamaktadır. Bu faktörler yaş, gelir, eğitim seviyesi, cinsiyet, kadının durumu, aile büyüklüğü, değişik renklerin insanlar üzerindeki psikolojik etkisi ve ürünlerin plan ve gelişiminde şehirleşme düzeyinin etkisi gibi konuları kapsamaktadır. Birçok sektörde rekabetin ana unsuru ürünlerin paketlenme niteliği ve çekici görünmesi olduğundan bu konunun üreticiler ve pazarlamacılar tarafından dikkate alınması gerekmektedir. Göz önünde bulundurulması gereken bazı konular şunlardır: Paket rengi, büyüklüğü, dizaynı, şekli, ve ambalaj malzemesi. Sekil ve renk ürünün satışını ve sürekli olarak talebini etkileyen önemli faktörlerdir. Paketin büyüklüğün satış üzerinde olumlu veya olumsuz etkileri bulunablir. ürünün piyasa şartlarına uyup uymadığının anlaşılması için kapsamlı bir payasa araştırması yapılmalıdır. Paket -vi-dizaynının reklam aracı olarak kullanılabileceği unutulmamalı, paket tasarımı ürünün niteliğine uygun olma lıdır. Çalışma için gereken esas veri ile birlikte, bir soru anketi hazırlanmış ve 1200 kişiden oluşan bir gruba dağıtılmıştır. Söz konusu 1200 kişinin 800'ü Ankara (Türkiye) den 400'ü de Amman (Ürdün) den sağlanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programları kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi iki şehrin tüketicileri arasında birçok farklılık olduğunu ortaya koymuştur. Bu farklılıkların bazıları alışveriş yapma sıklığı, paket büyüklüğü, renk, ve ambalaj malzemesi gibi konuları kapsamaktadır. Genelde Ürdünlü kadınlar Türk kadınlarından daha çok alışveriş yapmaktadırlar. Ürdünlü tüketiciler geniş ailelere sahip oldukları için büyük paketleri daha fazla tercih etmektedirler. Sözgelimi 50 kiloluk bir paketi tercih eden Ürdünlü tüketici yüzdesi 36.4 iken bu oran Türk tüketicilerde 7.2'dir. Renk konusuna gelince Ürdünlü tüketiciler yağ paketleri için yeşil ve sarıyı 14.0 ve 34.0 oranında daha fazla tercih etmektedirler. Bu yüzde, Türk tüketicileri için 9.2 ve 20.7'ye düşmektedir. Ancak iki şehir arasında bazı benzerlikler de bulunmaktadır. Sözgelimi tüketiciler arasında her iki cinte de üniversite mezunu olanlarda belirgin bir artış -vii-göze çarpmaktadır. Aynı zamanda çalışan tüketiciler çalışmayanlara oranla daha az alışveriş yapmaktadırlar. Başlangıç Sayfalarının Sayısı: 14 Sayfa Sayısı : 106 Kaynak Sayısı : 61 Tablo Sayısı : 29 Anahtar Kelimeler: Amman yaklaşık 1.5 milyonluk nüfusu ile Ürdün'ün başkentidir; Ankara yaklaşık 3 milyonluk nüfusu ile Türkiye'nin başkentidir. Renk tercihi, büyüklük tercihi, aile genişliği, dizayn, şehirleşme düzeyi, ürün planlaması ve geliştirilmesi. -uiii- ABSTRACT PACKAGING AND DESIGN OF CONSUMER PRODUCTS A COMPARISON BETWEEN TURKEY AND JORDAN HAMDAN, JAMAL MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION JUNE, 1990 This study aims to investigate and highlight the impact of consumer related factors which play an important role in determining their buying behavior. These factors include; age, income, education level, sex and current status of women, family size, and solidity of family groupings, psychological impact of different colors on human beings, social status, and urbanisation level impact on product planning and development. Since there are many sectors in consumer goods where products' package and design are the leading factors in products' attractiveness and competitive market position, the promotional aspects of packaging is an important factor which should be taken into consideration by manufacturers as well as marketing managers. Some of these promotional aspects are package colour, size, design, shape, and material used for packaging. Shape and color are significant factors in influencing purchase and attracting new users who then may re-purchase the -iii-same brand. Size also has both negative and positive effects on sales. A careful market analysis should be carried out to see whether the product suits market requirements or not. The package design should be closely linked to the advertising so that it reminds consumers of the advertising message, and the appearance must fit with the product image. Together the primary data which was required for the study, a questionnaire was developed and distributed to a sample of respondents consisting of total 1200 cases. Eight hundred of them were obtained from Ankara, Turkey, and four hundred responses from Amman, Jordan. The obtained data were analyzed by using SPSS software package where crosstabulation and frequency distribution techniques were utilised. Analysis of data revealed many differences between the consumers of the two cities, some of these differences being variation in shopping frequency, package sizes, colours, and materials used for packaging. In general Jordanian females shop more frequently compared to Turkish females. Higher preference of large package sizes by Jordanian respondents stimulated by their large family size. For example, the percentage of Jordanian respondents who prefer the 50 kg sack is 36.4 percent compared to 7.2 percent of Turkish respondents. Also higher percentage of Jordanian respondents prefer green and yellow for oils -iv-package (14.0 and 34.0 percent respectively ) compared to Turkish respondents (9.2 and 20.7 percent). Nevertheless similarities do exist between the two cities i.e. there is an increase in respondents who have higher education diploma from both sexes. Also working respondents shop less frequently compared with non-working respondents. Number of Preliminary Pages : 14 Number of Pages : 106 Number of References : 61 Number of Tables : 29 Key Words: Amman is the capital of Jordan with an approximate population of 1.5 million, Ankara is the capital of Turkey with an approximate population of 3 million, colour preference, size preference; family size, design, urbanization level, product planning and development. -v-
Collections