The Leadership styles of the high school administrators and relations with their type A/type B behavior patterns
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmada özel ve devlet, liselerinde yönetici olarak görev yapan müdür ve müdür yardımcılarının liderlik stilleri ile sahip öldükleri A / B Tipi davranış biçimleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Liderlik ve A / B Tipi davranış biçimleri araştırmanın kuramsal temelini oluşturmuştur. Araştırmaya Ankara'da bulunan devlet liselerinden 117 yönetici, 117 öğretmen, özel liselerden de 39 yönetici ve 39 öğretmen katılmıştır. Yöneticilerin liderlik stillerini belirlemek amacıyla Lider Davranışlarını Betimleme Anketi yöneticilerle en az bir yıldır birlikte görev yapmakta olan öğretmenlere verilmiştir. Bu ankette bulunan, yapıyı kurma ve ilişki liderlik boyutlarında ortalamanın üzerinde veya altında puan alma özelliğine göre dört liderlik stili belirlenmiştir. Böylece her iki liderlik boyutunda da ortalamanın üzerinde; yapıyı kurma boyutunda ortalamanın üzerinde, ilişki boyutunda ortalamanın altında; yapıyı kurma boyutunda ortalamanın altında ilişki boyutunda ortalamanın üzerinde; her iki liderlik boyutunda da ortalamanın altında olan puanlara dayalı dörtlü bir sınıflama sistemi oluşturulmuştur. Yöneticilerin A / B Tipi davranış biçimlerini belirlemek amacıyla Jenkins Faaliyet İncelemesi adlı test devlet ve özel okul yöneticilerine uygulanmıştır.Verilerin analizinde çift yönlü varyans analizi ile t-test kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizi sonucunda; devlet. ve özel okul yöneticilerinin sahip oldukları liderlik stillerinin yüzdelik dağılımları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Yöneticilerin her bir liderlik boyutundan aldıkları puanlar arasındaki fark araştırıldığında, özel lise yöneticilerinin yapıyı kurma boyutuna daha fazla ağırlık verdikleri, ilişki boyutunda ise özel ve devlet liselerinin yöneticileri arasında anlamlı bir farkın olmadığı saptanmıştır. Liderlik stili ile A ya da B Tipi davranış biçimine sahip olma arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Bulgular ayrıca özel liselerde çalışan yöneticilerin, devlet liselerinde çalışan yöneticilere göre daha fazla A Tipi davranışa sahip olduklarını göstermiştir. Elde edilen bulguların genellikle A / B Tipi davranış biçimi kuramının temel varsayımlarını desteklediği düşünülmüş ve ileride yapılacak araştırmalar için gerekli önerilerde bulunulmuştur. ill ABSTRACT THE LEADERSHIP STYLES OF THE HIGH SCHOOL ADMINISTRATORS AND RELATIONS WITH THEIR TYPE A / TYPE B BEHAVIOR PATTERNS-` by Tuncay Ergene Master of Educational Sciences January, 1990 This study investigated the relationship between public and private high school administrators leadership styles and their Type A / Type B Behavior Pattern. Leadership and behavior type, served as a conceptual framework for the study. A total of 117 public high school administrators and 117 teachers and 39 private high school administrators and 39 teachers who have been working with the same administrators for at least one year participated in the study. To determine the leadership style, Behavior Description Questionnaire was administered to the teachers. The data obtained from the LBDQ were classified according to the mean scores of the administrators on initiating structure and consideration dimensions. Thus, a quadrant scheme which included the number of investigators scored high on both dimensions, low in both dimensions, high in initiating structure and low in consideration and finally low in initiating structure and high in consideration was established and kthe necessary statistical analyses were carried out in conjunction with this scheme. Type A / Type B Behavior Patterns of the Administrat-ors was determined by administering The Jenkins Activity Survey to the public and private high school administrat-ors. Two way ANÖYA and t-test were used to analyse the data. The results showed no significant difference between the percentage distributions of public and private high school administrators' leadership styles. The private high school administrators scored significantly higher in initiating structure dimension than the public high school administrators did but no significant difference was found between -the mean consideration dimension scores of private and public high school administrators. The result-s also revealed that private high school administrators had mare Type A Behavior Pattern than the public high school administrators did. However no significant relationship existed between having Type A / Type B Behavior Pat.tern and having a certain leadership style. The results were considered as generally supporting the assumptions of the Type A / B theory, implications were emphasized and the recommendations concerning the future research were made.
Collections