Academic recruitment and selection: the case of Turkish and Nigerian academia
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Çalışma, Nijerya ve Türkiye'de akademik personelin işe alınma uygulamalarını, bu ülkeler akademisyenlerinden alınan örnekler arasında karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Akademik seçme uygulamaları bu çalışmada, bir örgütün, dengeli büyümesi için önemli faktörler olarak belirlenmiştir. Akademik işe alma kurallarının değerlendirilmesinde, önceki deneyim, yayınlar, akademik nitelikler, cinsiyet, vatandaşlık gibi kriterlerin bu iki ülkedeki uygulamalarda hangi ciddiyet ve ölçülerde dikkate alınmaktadır sorusu cevaplandırılmaya çalışılmaktadır. Akademik seçme ve atama sistemlerinin yapısal ve örgütsel çerçeveleri, bunların yeterliliklerinin tesbit edilebilmesine yönelik olarak, irdelenmektedir. Çalışmanın bir sonucu, bu iki ülkede işe alma uygulamaları, nitelikli personelin seçimini sağlayacak bir biçimde düzenleme çabalarını göstermekle birlikte, Nijerya'da görev süresinin diğer kıstaslara göre, daha ağırlıklı bir biçimde uygulandığını. göstermektedir ki, bu durum, çağdaş üniversite uygulamalarına uyum göstermemektedir. Bu nedenle merit felsefesinin uygulanması açısından önemli ber çelişki oluşturduğu belirtilmelidir. Bu çalışma, hangi akademik düzeyde olursa olsun, işe alma ve diğer personel uygulamalarının, merit esasına göre yürütülmesi gereğini vurgulamaktadır. ABSTRACT This study attempts a comparative inquiry into academic recruitment and selection practices of two samples of academia in Turkey and Nigeria. In this study academic recruitment and selection practices are considered as providing the necessary ingredients needed in the growth and stability of an organization. In evaluating the requirements of academic employment, the following criteria (previous experience, academic publications, academic qualification, sex and citizenship) have been selected with a view to evaluating the seriousness with which the respective countries handle academic employment. The structure and composition of academic selection body have also been examined in order to appraise their adequacy. One of the conclusions of this study is that, although academic recruitment and selection practices in these countries attempt to ensure the procurement of quality academics into the academia, it should be noted that the practice in Nigeria where length of service is given greater weight in appointment at Certain academic positions than academic publications and other research related variables, is viewed by this study as being 11inconsistent with the employment criteria in modern Universities. This inconsistency appears to negate the principles of the merit philosophy which the country claims underlies its academic personnel system. This study holds the view that, at all times, and at all academic levels of appointment, recruitment should be based on the merit system. Ill
Collections