Satisfaction of secondary school administrators with their work in Pakistan
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
02 PAKİSTAN LİSE MÜDÜRLERİNİN İŞ DOYUMLARI UMAR ALİ KHAN Doktora Tezi, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Anabilim Dalı Tez Yöneticisi : Prof.Dr.Kernal Güelüol Aralık, 1991, 171 sayfa Bu çalışmanın amacı, lise yöneticilerinin seçilmiş demografik özelliklerin ve yöneticilik tiplerine ilişkin değişkenlerinin tek tek ve birarada, Pakistan lise müdürlerinin iş doyumları üzerinde meydana getirdikleri etkileri bulmaktır. Araştırmanın örneklemini 174 lise yöneticisi oluşturmaktadır. Bu yöneticilerin 21`ı büyük lise müdürü, 153`ü küçük lise müdürü, 35'i kadın, 139`u erkektir, örneklem Pakistan'ın Kuzey-batı Fronlier bölgesinden seçilmiştir. Veriler 1990-1991 öğrenim yılının birinci sörnestiri sonunda ve ikinci sömestirde anket yoluyla toplanmıştır..vıVeriler seçilmiş bağımsız değişkenlerin tek tek ve birarada bağımlı değişken üzerinde yarattığı toplam etkiyi açıklamak amacıyla `çoklu regrasyon analizi` ile analiz edilmiştir. Seçilmiş bağımsız değişkenlerin birarada bağımlı değişken üzerinde yarattığı toplam etkiyi anlamlı ( = 0.05) bir şekilde ve veryansın 19 % nun açıkladığı ortaya çıkmıştır. Cinsiyet ve yöneticilik tipi değişkenlerinin tek tek, Pakistan lise müdürlerinin işten doyumlarına etki eden anlamlı değişkenler oldukları bulunmuştur. Görev türü, eğitim alanındaki hizmet süresi, okulun bulunduğu bölge ve profesyonellik düzeyi gibi değişkenlerin Pakistan lise yöneticilerinin iş doyumlarına etki eden anlamlı değişkenler olmadıkları bulunmuştur. Üç yönetici grubu arasındaki farklılıkları incelemek için `Scheffe Testi`, posteriori çoklu karşılaştırma yöntemi kullanılmış ve demokratik lise yöneticilerinin iş doyumlarının daha yüksek olduğu bulunmuştur. Veriler kadın ve erkek yöneticilerin aralarındaki anlamlı ortalama farkını incelemek için -`T- test analizi` yoluyla da analiz edilmiş ve kadın yöneticilerinin vıııiş doyumları m n erkek meslekdaşlarırnnkinden daha yüksek olduğu bulunmuştur. `Pearson-Product Moment Korelasyon` analiziyle onüç iş faktörünün iş doyumuyla, O.OOI düzeyinde, anlamlı bir şekilde ilişkili olduğu bulunmuştur. Çalışma koşulları ve kişilerarası ilişkilerin iş doyumuyla yüksek derecede ilişkisi olduğu gözlenirken, ücret ve kişisel hayatın iş doyumuyla ilişkili olmadığı bulunmuştur. Anahtar Kelimeler : Lise müdürlerinin iş doyumları., iş doyumu, büyük lise müdürleri, küçük lise müdürleri Bilim Kodu : 222.03.01 vııı- ABSTRACT SATISFACTION OF SECONDARY SCHOOL ADMINISTRATORS WITH THEIR WORK IN PAKISTAN KHAN, UMAR ALI Ph.D. in Educational Sciences Supervisor: Prof.Dr. Kemal Güçlüol December, 1991, 171 Pages. The purpose of this study was to estimate the joint and unique contributions of the selected demographic characteristics and type of administrator variable to an explanation of the total variance produced on secondary school administrators' overall satisfaction with their work in Pakistan. The sample consisted of 174 secondary school administrators; 21 principals and 153 headmasters with the ratio of 35 females and 139 males. Sample represented all the 15 districts of North West Frontier Province (NWFP), Pakistan. The data were collected from the sample during the end of the first semester and beginning of the second semester of the 1990-91 academic year by administering a questionnaire. -iii-The data were analyzed by using multiple regression analysis technique to estimate both the unique and joint contribution of the independent variables to an explanation of the variance produced on the dependent variable. Joint contribution of the six selected independent variables was found to be significant (a = 0.05) and explained 19% of the variance produced on dependent variable. Unique contribution of sex and type of administrator variables was found to be significant in explaining some of the variance produced on secondary school administrators* satisfaction with their work in Pakistan. Variables like designation, total length of service in education department, location of school, and last professional degree hold were each found to have an insignificant unique contribution to the explanation of the variation on the secondary school administrators* satisfaction with their work in Pakistan. Scheffe test, a posteriori multiple comparison procedure was used to investigate significant differences among the three groups of administrators. Democratic secondary school administrators were found to be more satisfied with their work. Analysis of the data was also carried out by the use of T-Test to investigate significant mean differences between male and female administrators. Female secondary -iv-school administrators were found to be more satisfied with their work than their male counterparts. Analysis carried out by the use of pearson product moment correlation showed that all of the thirteen job facets were significantly correlated with work satisfaction at 0.001 level. Working conditions and interpersonal relations (superiors) were found to be highly correlated, while salary and personal life were found to be on the tail of the significant correlations with work satisfaction. Keywords: Secondary School Administrators' Satisfaction, Job Satisfaction, Headmasters/Principals as School Administrators. Science Code: 222.03.01 -v-
Collections