The determination of admission standards for teacher training programs a delphi study
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmada Uç temel soru ele alınmıştır. Birinci soru öğretmen yetiştirme programlarına aday kabulünde kullanılacak ölçütlerin saptanması ile ilgilidir. İkinci soru belirlenen ölçütlerin öğretmen yetiştirme programlarla aday kabulünde kullanılması konusunda görüş birliği oluşturmaya yöne 1 iktir. Çalışmanın üçüncü sorusu belirlenen ölçütlerden bir kısmının, halen ODTU'de öğretmen yetiştirme programlarına yerleştirilmiş öğrencilerde ne derece temsil edildiği konusu ile ilgilidir. Araştırmaya 37 öğretmen, 41 öğretim üyesi, 33 müdür ve müdür yardımcısı, 27 veli ve 113 öğrenci katılmıştır. Adı geçen guruplar Ankara da bulunan 2 devlet, 2 özel liseden, biri İstanbul'da olmak üzere 5 Univresiteden seçilmiştir. Veriler Nisan 1990 - Mart 1991 tarihleri arasında biri araştırıcı diğerleri hazır araçlar kullanılarak toplanmıştır. Üçüncü soru ile ilgili diğer veriler ODTÜ öğrenci işleri dairesi başkanlığındaki öğrenci dosyalarından alınmıştır. Toplanan veriler ODTÜ bilgisayar olanaklarından yararlanılarak analiz edilmiştir. Analizler SPSS içinde yeralan Paket Programlarının `frequencies, condescr ipt i ve, crosstabs ve t-testi` alt programları kullanılarak yapılmıştır. vıııYapılan analizler sonucunda, öğretmen yetiştirme programlarına aday seçimi için bir ölçütler kümesi tespit edilmiştir. Tespit edilen bu ölçütlerle ilgili öğretmenler, öğretim üyeleri, müdür ve müdür yardımcıları ve veliler arasında genel bir görüş birliği olduğu saptanmıştır. Analizlere göre incelenen bazı ölçütlerin yerleştirilen Öğrencilerde temsil edildiği duyuşsal özelliklerin yeterince tensil edilmediği gözlenmiştir, ölçüt 1 erlerin temsil dereceleri bu ölçütlerle ilgili ortalama ve standart sapma puanlarında yansıtılmıştır. Genel olarak daha geniş bir ölçütler kümesine ihtiyaç duyulduğu ve bu kümenin zihinsel olduğu kadar duyuşsal ölçütleri de kapsadığı oraya çıkmıştır. Bu sonuç hem teorik hem de ampirik bulgularla tutarlık göstermektedir. Anahtar Sözcükler: öğretmenlerin Yetiştirilmesi, öğretmen Eğitimi öğretmen Yetiştirme Programlarına Giriş özellikleri, öğretmen özellikleri, öğretmen Kalitesi, ölçüt Tespiti, Delfi Tekniği. ıx ABSTRACT DETERMINATION OF THE ADMISSION STANDARDS FOR TEACHER TRAINING PROGRAMS: A DELPHI STUDY By Ahmet OK This study dealth with three basic questions. The first question was related to the determination of admission standards for teacher training programs. The second question examined if consensus was established amid teachers, academicians, principals and parents on the determined admission standards. The third question was formulated as to examine the extent to which some of the determined standards were represented in the students already admitted into teacher training programs at METU. The subjects of the study consisted of 37 teachers, 41 academicians, 33 principals, 27 parents and 113 students. These subjects were selected from 2 public and 2 private high schools in Ankara and the 5 universities of which one was in Istanbul and the other four were in Ankara. The data about admission standards was collected through a Delphi questionnaire developed and administered by the researcher. The data needed to examine the representation ofsome of the standards was collected through already developed scales and from the student files available at registration office at METU. The analyses were carried out in the computer facilities of METU by utilizing the sub-programs frequencies, condescr iptive, crosstabs, and t-test of the SPSS (Statistical Packages for Social Sciences). As a result of analysis a set of standards to be used for the admission of students into teacher training programs was determined. In general a consensus was established amid teachers, academicians, principals, and parents concerning the use of the standards for the admission of students into teacher training programs. Further analysis revealed that among the examined standards some were represented in the present higher education admission system whereas the affective ones were not yet included in the system. The degree of representation was partial ly reflected in the mean scores of the examined standards. In general then, the study showed that there is a raised need for a broader set of standards to be used for the admission of students into teacher training programs. This set included a number of affect- related standards. This outcome was largely consistent with the results and suggestions observed in theoretical and empirical literature. VIKey Words: Teacher Education, Teacher Training, Admission Standards for Teacher Trainig Programs, Teacher Charcter istics, Teacher Quality, Delphi Study. VI i
Collections