Relationship between creativity and conformity to school discipline as perceived by teachers of 3 rd 4th graders
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
özet Bu araştırmanın amacı, 3. ve 4. sınıf öğrencilerinde yaratıcılığın akıcılık, esneklik, orijinallik ve detaylara inebilme boyutları ile bu öğrencilerin sınıf öğretmenleri tarafından okul disiplinine uyma konusundaki algılanmaları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını saptamaktı. Araştırmada kullanılan örneklem. Ankara'da özel bir ilkokulda 190 3. ve 4. sınıf öğrencisi ile 6 sınıf öğretmeninden oluşturuldu. Araştırmada kullanılan araçlar şunlardı: (a) Torrance Yaratıcı Düşünce Testi: Bu test standart bir testti. (b) öğretmen Algılama ölçeği: Bu ölçek, araştırmacı tarafından geliştirilmişti. Elde edilen verilerin istatiksel analizinde, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı kul 1 anı İdi. Bu teknik, iki değişken arasında anlamlı bir ilişki bulunup bulunmadığını görmeye yarayan bir yöntemdir. Verilerin analizleri sonucunda, yaratıcılık ve okul disiplinine uyma arasında anlamlı bir ilişki görüldü. Başka bir değişle, yaratıcılığın dört boyutunda göreceli olarak daha yüksek performans gösteren çocukların, sınıf öğretmenleri tarafından okul disiplinine daha az uyan, daha yaramaz çocuklarda rak algılandıkları götürdü. Torrance Yaratıcı DUsUnce Testinde ve öğretmen Değerlendirme ölçeğindeki skorlarla cinsiyet ve yaş arasında yapıları analizlerde, anlamlı ilişkiler görülemedi. v ABSTRACT A STUDY ON THE RELATIONSHIP BETWEEN CREATIVITY AND CONFORMITY TO SCHOOL DISCIPLINE AS PERCEIVED BY TEACHERS OF 3RD AND 4TH GRADERS BY GUnsel i Ora 2 Master of Educational Sciences June. 1992 The purpose of the present study was to see the relationship between crea t i vi t}`,* namely fluency, f lexibi 1 i ty, 'original i ty and elaborat i on, and conformity to school discipline as perceived by teachers of 3rd and 4th grade s tudent s, cont rol led for their sex and grade. The sample consisted of 190 students who were in the 3rd and 4th grades, and 6 classroom teachers of a private elementary school in Ankara- Turkey. The instruments used in the study were: (a) Torrance Test of Creative Thinking (TTCT) which was a standardized test, and, (b) Teacher Perception Scale which was developed by the researcher. The data were analyzed by utilizing the statistical technique called Pearson Product Moment Correlation. That technique enables one to find out if there is a relationship 1 1 ibetween two variables, and if there is any, to see the magnitude and direction of that relationship. Analysis of data revealed that there was a significant and negative relationship between the four dimensions of creativity and conformity to school discipline as percieved by teachers. In other words, it was found that those children who were scored higher in the Torrance Test of Figural Creativity were scaled as being more divergent and non-conformist to the school discipline by their classroom teachers. The relationship between creativity and conformity significantly varied with sex and grade levels. IV
Collections