The Effects of group counseling on the academic achievement and psychological health of male Arab freshmen students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET GRUPLA PISKOLOJİK DANIŞMANIN ÜNİVERSİTE BİRİNCİ SINIF ARAP ERKEK ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARI VE PISKOLOJİK SAĞLIKLARI ÜZERİNE ETKİSİ ANBOSI, Bashar M. Kamal Eğitim Bilimlerinde Yüksek Lisans Danışman: Doç. Dr. Füsun Akkök Haziran 1992, 113 sayfa Bu çalışma, grupla psikolojik danışma sürecinin, Orta Doğu Teknik üniversitesindeki i 1 sınıf erkek Arap öğrencilerin akademik başarılarımı ve psikolojik sağlıklarını nasıl etkiliğini araştırmayı amaçla maktadır. Çalışma bir deneysel çalışma niteliğinde olup, deney ve kontrol gruplarının bir karşılaştırması yapılmıştır. Gruplar 6 şar kişiden olunmuştur. Verilerin çözümlenmesi t-testi kullanılarak yapılmıştır. Bulgulara göre, grupla psikolojik danışma sürecini yaşayan deney grubu öğrencileri ile kontrol grubu arasında akademik başarı ve psikolojik sağlık yönünden anlamlı düzeyde farklılık vardır.Grupla psikolojik danışmanın yabancı uyruklu Arap öğrencilerin gelişimine katkısı olduğu düşünülmektedir. Anahtar Sözcükler: Birinci sınıf erkek Arap öğrenci, Akademik başarı, Psikolojik sağlık, Ortalama puan, üniversite giriş sınavı. Bilim Kodu: 222.05.00 v ı ABSTRACT THE EFFECTS OF GROUP COUNSELING ON THE ACADEMIC ACHIEVEMENT AND PSYCHOLOGICAL HEALTH OF ARAB MALE FRESHMEN STUDENT ANBOSI, Bashar M.Kamal M.S. in Educational Sciences Supervisor : Assoc. Prof. Dr. Fusun Akkok June, 1992, 1 13 pages This study examined the effectiveness of group counseling on the academic achievement and psychological health of Arab male freshmen students by using Experimental and Control groups. Academic achievement was measured by Grade Point Average (GPA), and the psychological health by the Malaise Inventory (MI). 12 Arab male freshmen university students enrolled in the different faculties of the Middle East Technical University, volunteered for the study and were assigned to the two groups <6 subjects for each group). T-test was used for data analysis. Pretest on the MI and the University Entrance Examination (U.E.E.) were approximately equal at the begining of the study for the experimental group (EG) and the control group (CG). Posttest on the MI and the scores of GPAs of the two groups indicated that the group counseling had a i iisignificant effect on the degree of academic achievement and the psychological health of the students. The experimental group subject had higher GPAs and lower physical symptoms on MI than the control group. It was concluded that group counseling service may be an effective tool in helping foreign students adapt more effectively to the host country both to needs and the eKpectations as well as to academic demands of the university. Keywords: Freshmen Arab male students, Academic achievement, Psychological health, Grade point average, University entrance examination. Science Code: 222.05.00 iv
Collections