Women politicians of Pakıstan: a study of patriarchal paradox in a post colonial muslim context
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öz PAKİSTAN'IN KADIN POIİTİKACILARI: SÖMÜRGECİLİK SONRASI DÖNEMDE ATAERKİL PARADOKS SAIF, Mohammad Iqbal Doktora Tezi, Sosyoloji Bölümü Tez Danışmanı: Doç.Dr. Yakın Ertürk Haziran, 1993, 364 sayfe. Pakistan'ın ataerkil yapısında siyaset erkek egemenliğinde olmasına rağmen kadınlar politik hiyerarşide en yüksek mevkilere gelmişlerdir. O halde, cinsiyet ayrımının devamım desteklediği halde aynı zamanda kadına siyasette yer alma olanağı veren sosyal mekanizmalar nelerdir? Bu çeşit bir kadın katılımı, esası erkek egemenliği olan bir otorite yapışma meydan okumak şeklinde ortaya çıkabilir mi? Şimdiki Pakistan'ı oluşturan bölge geçmişte siyasi, ekonomik, dini ve idari bir kapalı bölge olagelmiştir. Bu bölgede gelişen gelenek doğası itibariyle senkronizedir (sentez edilmiştir) ve Hindu dini, Budizm, İslam, feodal anlayış, kabilecilik, sömürgecilik ile yeni sömürgecilik izleri taşır. Bu tezde ön görülen denence, ataerkil yapılanmaların ve özde erkek otoritesini tehdit edici nitelikte olmayan, kadının politik katılımı örüntülerinin dayandığı bir temel olan `kollektif kimlik` bilfiil İslam'dan değil yukarıda sözü edilen geleneğin bir ürünüdür. Ataerkil tecelliler ve siyasi katılım makro düzeyde yapılanma teknikleri kullanarak tarihsel analiz, buna karşın tarihi periodlaştırma ve mikro düzeyde 52 kadm politikacıyla görüşmeler düzenlemek suretiyle incelenmiştir.Ataerkil düzen desteğini geçmişte oluşmuş güç yapılanmalarının halen devam eden ve cinsler arasında kesin ayrımcılığı sürdüren kaynaklarından almaktadır. Erkek egemenliğini devam ettiren oluşumlar, evde ve çalışma hayatında cinsler arasında kesin ayrım, kadının ekonomik katılımım aşağı görme, kadına ev içi işlerle uğraşma rolünün verilmesi ve annelik görevi olarak belirtilebilir. Ataerkil yapı kadının eğitimini, dini katılımım, mülkiyet hakkını, itibarını, tekrar evlenmesini, hayat arkadaşım seçme ve hareket serbestisini reddetme biçiminde işlemektedir. Kollektif benliğin iki ana öğesi olan İslam ve toplumun sömürge yapısının oluşturduğu bütünlük sentezi kadının siyasal katılımcılığının ardındaki esas faktörlerdir. Bunlardan birincisi, erkek egemenliği, ailenin toplum içindeki yeri ve toplumla özdeşleşme gibi İslami değerlerin çekirdeğine dokunmadan yaşama karşı takınılan liberal davranışın savunuculuğunu yapar. Bu suretle birinci öğe, kadının siyasi katılımım bir aile yada toplum rolünün uzantısı olarak kabul eder. Diğer taraftan, mevcut feodal-kabile yapılaşmasının sömürgeci yapısı yapısal çelişkilerle güçlenerek üst sınıf kadınlara en iyi eğitimin verilmesi yoluyla siyasi olanaklar sağlamıştır ve hala da sağlamaya devam etmektedir. Saha görüşmeleri sonucunda elde edilen bilgilere göre belli sınırlar dahilinde eğitilmiş üst sınıf şehirli kadınlar genelde sosyal çalışmalar yoluyla siyasette yer almakta ve ailelerinden tam destek görmektedirler. Tutucu ve modern kuramların destekçileri arasındaki ideolojik kutuplaşma sürdükçe, genelde halk yaşantısına ve özellikle de politikaya daha fazla kadın katılmaktadır. Yapısal çelişkilerden kurulu düzen, köylüve eğitimsiz alt sınıf kadınların değil de orta sınıf, şehirli ve öğrenim görmüş kadınların erkek egemenliğine bir tehdit oluşturmadan siyasal katılımda bulunmalarına olanak sağlamaktadır. Anahtar Kelimeler: Ataerkillik, Pakistan, Kadınlar, Politikacılar, islamiyet. Bilim Dalı Sayısal Kodu: 211.02.01 ABSTRACT WOMEN POLITICIANS OF PAKISTAN: A STUDY OF PATRIARCHAL PARADOX IN A POST COLONIAL CONTEXT SAIF, Muhammad Iqbal Ph.D. Dissertation, Department of Sociology Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Yakin ERTÜRK June, 1993, 364 pages. In Pakistani patriarchal structure, politics is a male domain, yet women have come to hold highest positions in political hierarchy. What then are the social mechanisms that account for maintaining a sex segregated society and simultaneously allow women to gain access to political participation?Does such participation pose a challenge to what is essentially a male centered authority structure? The area that now constitutes Pakistan remained a political, economic, religious and administrative ) periphery in the past. So, the tradition developed here is i i isyncretic in nature and possesses the imprint of Hinduism, Buddhism, Islam, feudalism, tribalism, colonialism and neo-colonialism. It was hypothesized that the said tradition is the source of corporate identity and not Islam per se which is responsible for patriarchal structuration and the extent and modes of female political participation which does not pose a challenge to male authori ty. Patriarchal manifestations and political participation were studied through historical analysis using periodizing of history and developing of constructs techniques at the macro level whereas at micro level 52 interviews were carried out with women politicians. Patriarchy derives strength from the existing, sources of power structure formed in past that maintain sex segregation intact. The mechanisms that perpetuate male domination include strict sexual division of labour and roles at home and in public, devaluing female economic contribution, domestication of women and idealization of reproductive roles. Patriarchy has operated through refusal to female education, religious participation, property ownership, credits, remarriage, choice of life ivpartners and freedom of movement. Two components of the corporate identity, namely, syncretic version of Islam and colonial structurat ion of society are the main factors behind female political part icipation. The former advocates liberal attitude to life without challenging the core Islamic values specially male authority, central place of family and identity with community.It therefore, takes female political participation as an extension of family or community roles. Whereas the colonial structuration of the existing feudal tribal structures potent with structural contradictions provided political space to females of upper class through elitist education and still continues to do so. Interview data reveals that within certain limits the educated urban upper class women take part in politics mainly through social work and are fully supported by their families. While the ideological polarization between the orthodox and the modernists continues more and more women are entering into public life in general and politics in particular. The context with structural contradictions is giving rise to a mode of power in whichparticularly, urban middle class educated women and not the lower class rural ones, will have greater chances of political participation without challenging1 male domination. Key Words: Patriarchy, Pakistan, Women, Politicians, Islam Science Code: 211.02.01 VI
Collections