The effect of cognitive behavior modification technique on test anxiety level of elemantary school students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZ BİLİŞSEL DAVRANIŞSAL DE?İŞİKLİK OLUŞTURMA TEKNİ?İNİN İLKOKUL Ö?RENCİLER İN ÎN SINAV KAYGISINA ETKİSİ YERİN, Oya Eğitim Bilimlerinde Yüksek Lisans Tezi Tez Yöneticisi :Doç. Dr. A. Gül Aydın Haziran, 1993, 109 sayfa. Bu çalışmanın amacı Meichenbaum' un ge 1 iştirdi gi Bilişsel Davranışsal Değişiklik Oluşturma tekniğini bir hikaye yardımıyla ilkokul öğrencilerine uyarlamak ve bu tekniğin ilkokul beşinci sınıftaki öğrencilerin sınav kaygısını azaltmada etkili olup olmadığını incelemektir. Çalışmanın deneklerini oluşturan yüksek sınav kaygılı yirmi öğrenci (10 kız, 10 erkek), sınav kaygısı envanteriy le ön testten geçirilen 144 ilkokul beşinci sınıf öğrencisi arasından rastgele seçilerek, deney ve kontrol gruplarına yer leştir i İmiştir. Denekler in sınav kaygısı envanterinden aldıkları kuruntu, duyuşsallık alt testleri ve toplam puanlarına 2 (cinsiyet) X 2 (deney kontrol) X 2 (öntest-sontest ) faktörlü, son faktördetekrar ölçümlü varyans analizi uygulanmıştır. Bulgular Hikayeye Uyarlanmış Bilişsel Davranışsal Değişiklik Oluşturma Tekniğinin ilkokul beşinci sınıf öğrencilerinin toplam sınav kaygısı puanlarını azaltmada etkili olduğunu göstermiştir. Bul gular ayrıca deneklerin kuruntu puanlarını azaltmayı amaçlayan bu tekniğin, beklenilenin tersine, duyuşsallık puanlarında anlamlı bir azalmaya neden olduğuna işaret etmiştir. Anahtar Ke 1 ime ler :Sınav Kaygısı, Toplam Sınav Kaygısı Puanı, Sınav Kaygısının Duyuşsallık Puanı, Sınav Kaygısının Kuruntu Puanı, Hikayeye Uyarlanmış Bilişsel. Davranışsal Değişiklik Oluşturma Tekniği. Bilim Kodu:222.05.0i vı ABSTRACT THE EFFECT OF COGNITIVE BEHAVIOR MODIFICATION TECHNIQUE ON TEST ANXIETY LEVEL OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS YERİN, Oya M.S. In Educational Sciences Supervisor: Assoc. Prof. A, Gül Aydın June, 1993,109 pages. The purpose of the present study was to adapt the Meichenbaum' s Cognitive Behavior Modification Technique to the elementary school students with the aid of a continuous story and examine the effectiveness of this technique on reducing the fifth grade elementary school students' test anxiety. Subjects of the study were twenty high test anxious students (10 girls, 10 boys) who were randomly selected among the 144 fifth grade elementary school students pretested with the Turkish version of test anxiety inventory and, assigned to treatment and control groups. i i iTotal, worry and emotionality test anxiety scores of the subjects were submitted to three separate 2 (sex) X 2(experiment-control ) X 2 ( pre-posttest ) ANOVA's with the last factor serving as repeated measure. Results indicated the effectiveness of Story-Based Cognitive Behavior Modification Procedure in reducing total test anxiety scores of fifth grade elementary school students. Contrary to the expectation, the results showed that the treatment procedure which actual ly aimed at reducing the worry scores of the subjects produced a significant decrease in the emotionality scores. Keywords :Test Anxiety, Total Test Score, Worry and Emotionality Scores of Test Anxiety, Story-Based Cognitive Behavior Modification Technique. Science Code :222. 05. 01 IV
Collections