7-12 yaş çocukları için illüstrasyon
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
II ÖZET 7-12 yaş çocuğuna hitap eden bir hikâyenin resimlenmesi yapılmadan önce o yaş çocuğunun istek ve arzularının iyi bir şekilde araştırılıp, adeta o yaşın seviyesine inilmesinin önemi büyüktür. Çocuğun psikolojik yapısı, kişiliğinin özellikleri araştırılmalıdır. Çünkü çocuk doğduğu andan itibaren gerek fiziksel gerekse psikolojik bir gelişim gösterir. Başlangıçta hiçbir şeye mana veremezken zamanla kendi benliğini ve çevresini keşfeder. Bu gelişimi sırasında da çizimi psikolojik ve fizyolojik gelişimine paralel büyük bir gelişim gösterir. Böyle bir araştırmanın yapılması hem konuda, karakter seçiminde ve tiplemesinde hem de renk, çizgi, mekan ve teknik seçiminde etkili olacaktır. Çünkü her yaşta çocuk farklı konulara ilgi duyar. Bu ilginin araştırılması doğru bir öykünün çocuğa sunulmasını kolaylaştıracaktır. 8 yaşında çevresindeki varlıkların farkında olan çocuk, okuduğu hikayelerdeki resimlerde de gerçekçi bir anlayış arar. Bu yüzden seçilecek teknik son derece önemlidir. Konunun seçiminden sonra iyi bir tiplemenin yapılması gerekir. 7-12 yaş çocuğunun güçlü stilizasyon anlayışı, tiplemenin çocuğa en yakın derecede yapılmasına ışık tutacaktır. 7 yaşma kadar özgür bir anlayışla detaya fazla önem veren çocuk, 7 yaşından sonra realist bir anlayışa yönelir ve fazla detayla uğraşmaz hatta güçlü bir stilizasyona girebilir. İllistrasyon sanatçısı bu güçlü stilizasyonu göz önüne alarak çocuğun seviyesinde bir tiplemeye gitmelidir. 8 yaş çocuğu grup resimlerini sever. Aile topluluğu içinde yaşadığı için, okuduğu kitaplarda da kahramanım bile içinde görmek ister ve kendi yaşamıyla karşılaştırmalar yapar. Bu durumIll seçilecek resimlerde kahramanını etrafında yer alacak diğer zengin ögeleride ortaya koyuyor ki, bu dikkat edilmesi gereken önemli bir unsurdur. İllüstrasyon sanatçısı yalnızca çocuğun sanatsal yaratıcılığına katkıda bulunmayacak, aynı zamanda çocuğa ders ve recek kadar ayrıntılar sunacak ve ona yaşadığı ortamda bir birey olduğunu hissettirecektir. Çünkü, realist düşüncenin filizlendiği bu yaşta çocuğun kişiliğinin farkına varmasında bu tür çalışmaların et kisi büyüktür. İlköğretimin, birinci kademesindeki çocuklar için hazırlanan bir öykünün resimlenmesi, tezdeki ana hedeftir. Ancak, böyle bir çalışmaya yönelmeden önce,- resimlemenin başarıyla sonuçlanması ve doğru seçimlerin yapılması için, bir takım araştırmaların yapılması gerekliydi. Her ne kadar çocuğun psikolojik gelişimi ele alınsa da, asıl amaç bu gelişime paralel, çocuğun resim ile ilişkisini ortaya koymaktı. Gerekli olduğu için zaman zaman deneylere de baş vu rulmuş ve anketler yapılmıştır. Öğrencilere belirlenen bazı konular üzerinde resimler yaptırılmış, çizgi, renk, mekân gelişimi incelenmiş ve sonuçta çocuğun ilgileri doğrultusunda, uygulamada parlak renk lere ve yalın bir anlatıma varılmıştır. Çocuk gibi aynı sahnelerde gülmek, düşündürmek ve ders almak istenmiştir. Tezde, çocuk için illüstrasyon çalışması yapılmadan önce istek ve arzuların, fiziksel ve duygusal gelişimin iyi bir şekilde incelenip, çocuğun yaş se viyesine inilmesinin gerekliliği savunulmaktadır.
Collections