The relationship between helpless explanatory style, test anxiety, and academic achievement among sixth grade Basic education students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
öz İLKÖ?RETİM OKULU ALTINCI SINIF Ö?RENCİLERİNDE Ö?RENİLMİŞ ÇARESİZLİK, SINAV KAYGISI, VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ GÜNDO?DU, Mehmet Eğitim Bilimlerinde Yüksek Lisans Tezi Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Gül AYDIN Temmuz, 1994, 90 sayfa Bu çalışmanın amacı ilköğretim okulu altıncı sınıf öğrencilerinde öğrenilmiş çaresizliğe özgü açıklama biçimi, sınav kaygısı, ve akademik başarı ilişkisini incelemektir. Ek olarak, hem öğrenilmiş çaresizliğe özgü açıklama biçiminin hem de sınav kaygısının öğrencilerdeki görünüm sıklığı da incelenmiştir. Çalışmanın deneklerini Ankara' da dört farklı okuldan seçkisiz örneklem yöntemiyle seçilen 348 öğrenci (162 kız, 186 erkek) oluşturmaktadır. Deneklere, sınıf ortamında, Öğrenilmiş Çaresizliğe Özgü Açıklama Biçimi Ölçeği (Children's Attributional Style Questionnaire (CASQ)) ve Sınav Kaygısı Envanteri (Test Anxiety Inventory (TAI)) uygulanmıştır. Bulgular, bu yaş grubu öğrencilerde öğrenilmiş çaresizliğe özgü açıklama biçiminin görünüm sıklığının yüzde 15.52 ve sınav kaygısının görünüm sıklığının da 69.25 olduğunu göstermiştir. vıCASQ ve TAI puanlan, CASQ ve akademik başarı puanları, ve TAI ve akademik başarı puanları arasındaki ilişki, Pearson Product Moment Korelasyonu tekniği ile hesaplanmıştır. Bulgular, CASQ ve TAI puanları arasında manidar bir pozitif ilişkinin, CASQ ve akademik başarı arasında manidar bir negatif ilişkinin, ve TA! ve akademik başarı arasında manidar bir negatif ilişkinin varlığını göstermiştir. Öğrenilmiş Çaresizliğe Özgü Açıklama Biçimi Ölçeği (CASQ) puanlarına 2 (cinsiyet) x 2 (düşük-yüksek akademik başarı) ve 2 (cinsiyet) x 2 (düşük-yüksek sınav kaygısı) faktörlü, seçkisiz deney desenine uygun iki ayrı varyans analizi uygulanmıştır. Sınav Kaygısı Envanteri (TAI) puanlarına ise 2 (cinsiyet) x 2 (düşük-yüksek akademik başarı) faktörlü, seçkisiz deney desenine uygun varyans analizi uygulanmıştır. Bulgular, öğrenilmiş çaresizliğe özgü açıklama biçimine sahip olan öğrencilerin değerlendirme durumlarında daha çok sınav kaygısı yaşadıklarını göstermiştir, öğrenilmiş çaresizliğe özgü açıklama biçimi ve akademik başarı ilişkisinin daha zayıf olduğu ama cinsiyete göre değiştiği görülmüştür. Beklenenin tersine, başarısız erkeklerin öğrenilmiş çaresizliğe özgü açıklama biçimi puanlarının hem başarısız kızlardan hem de başarılı erkeklerden daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Sınav kaygısı ve akademik başarı arasında zayıf ama manidar bir ilişki tesbit edilmiştir, ama bu ilişki daha sonra Sınav Kaygısı Envanteri puanlarına uygulanan varyans analizi sonuçlarında ne ortaya çıkmış, ne de cinsiyete göre değişmiştir. vııAnahtar Sözcükler: Öğrenilmiş Çaresizlik, Öğrenilmiş Çaresizliğe özgü Açıklama Biçimi, Sınav Kaygısı, Akademik Başarı. Bilim Kodu: 222.05.00. VII! ABSTRACT THE RELATIONSHIP BETWEEN LEARNED HELPLESSNESS, TEST ANXIETY, AND ACADEMIC ACHIEVEMENT AMONG SIXTH GRADE BASIC EDUCATION STUDENTS GÜNDO?DU, Mehmet M.S. In Educational Sciences Supervisor: Prof.Dr. Gül AYDIN July, 1994 90 pages The purpose of the present study was to investigate the relationship between helpless explanatory style, test anxiety, and academic achievement among sixth grade Basic Education students. In addition, the incidence of both helpless explanatory style and test anxiety among students was examined. Subjects were 348 (162 girls, 186 boys) students randomly selected from four different Basic Education Schools from Ankara. Ali subjects were presented with Children's Attributional Style Questionnaire (CASQ ) and Test Anxiety Inventory (TAI) in classroom setting.The results showed that the incidence of helpless explanatory style was 15.52 and the incidence of test anxiety was 69.25 percent among this age group. The relationships between the CASQ and TAl scores, CASQ and achievement scores, and TAl and achievement scores were calculated by Pearson Product Moment Correlations. The results indicated a significant positive relationship between CASQ and TAl scores, a significant negative relationship between CASQ and achievement scores, and a significant nagative correlation between TAl and achievement scores. Three seperate ANOVAs were employed both to the CASQ and TAl scores of the subjects to investigate whether these relationships changed as a function of sex. A 2 (male-female) x 2 (test anxious-non test anxious), and a 2 (male-female) x 2 (achiever-underachiever) analysis of variance were employed to the CASQ scores and a 2 (male-female) x 2 (achiever- underachiever) analysis of variance was employed to the TAl scores of the subjects. The results of ANOVAs showed that students who had helpless explanatory style experienced more test anxiety in evaluative situations. The relationship between helpless explanatory style and achievement was rather weak but changed as a function of sex, indicating a significant difference between the mean CASQ scores of the underachiever males and females. Finally, although modest, a significant relationship existed between test anxiety and achievement, but this relationship neither became observable nor changed as a function of sex in the further analysis of variance. IVKeywords: Learned Helplessness, Helpless Explanatory Style, Test Anxiety, Academic Achievement. Science Code: 222.05.00.
Collections