The Effectiveness of supervisory activities at the first level of Turkish elementary education
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın amacı, ilköğretim birinci kademesindeki teftiş faaliyetlerinin ne derece etkili olduğunun araştırılmasıdır. Araştırma verileri, tesadüfi örneklem yoluyla seçilmiş 735 ilköğretim müfettişi, 175 okul müdürü ve 875 ilkokul öğretmeninden araştırmacının geliştirdiği anketlerle toplanmış, toplanan veriler tek yönlü varyans analizi, tukey testi ve birebir karşılaştırmalı matris yötemleriyle analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda ilköğretimde uygulanan teftişin, amaçlan gerçekleştirme, adaptasyon, entegrasyon, ve kendi değer ve güdüleme sitemini kurma ve bunu geliştirme konularında etkisiz olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, teftişin etkili olabilmesi için, verilen 12 boyutun hepsinin gerekli olduğunu tüm gruplar ifade ederken, hiç bir group bu boyutlara uygulamada yeterince önem verildiğini ifade etmemiştir. Müfettişler, bunların çoğuna orta derecede önem verildiğini belirtirken, okul müdürleri ve öğretmenler bu boyutların bir kısmına çok az önem verildiğim, büyük bir kısmına ise hiç önem verilmediğini ifade etmişlerdir. ABSTRACT A Study on the Effectiveness of the Supervision at the First Level of Turkish Elementary Education by KARSLL Mehmet Durdu of Educational Sciences METU, 1994 The purpose of this study was to investigate the degree of the effectiveness of the supervisory activities at the first level of Turkish Elementary Education according to the perceptions and expectations of the supervisors, principals, and teachers. This study used a stratified random sample technique to select 175 elementary schools in the 35 cities in Turkey. Responses were analyzed from 735 supervisors, 175 principals, and 875 teachers. The overall response rate of the study was 63 percent encompassing 54 percent supervisors, 73 percent principals, and 69 percents teachers. The data were analyzed using both descriptive and infrential statistics, oneway analysis of variance, tukey test, and crosstabs analysis. The results revealed that the supervision system is not effective on the accomplishment of the purposes, adaptation, integration, and latency. The significant difference between groups and/or within group did not illustrate effectiveness or ineffectiveness, it showed the level of ineffectiveness- less or not effective. The results also indicated that all of the twelve supervisory activities are perceived by all the groups very necessary and necessary, whereas all the activities are perceived by both the principal and teacher groups less and/or not effective in practice. The supervisors stated that supervision system is moderately effective about most of the activities. I
Collections