Commiment to society and to the self as a mark of modernity: An examination of Joseph Conrad`s The nigger of the `Narcisus`, Hearth of Darkness, and Lord Jim
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
öz MODERNLİ?İN İŞARETİ OLARAK TOPLUMA VE BENLİ?E BA?LILIK: JOSEPH CONRAD'IN THE NIGGER OF THE `NARCISSUS`, HEART OF DARKNESS VE LORD JIM İSİMLİ ROMANLARI ÜSTÜNE BİR İNCELEME ÖZDA?, Hakan Doktora Tezi, İngiliz Edebiyatı Anabilim Dalı Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Ayten C. Bear Aralık, 1994, 170 sayfa. Bu çalışma üç ana romanında ortaya çıktığı biçimiyle Conrad'm toplumcu ve bireyci yanını incelemektedir. Çalışma Conrad'ın tam anlamıyla modem bir romancı sayılması gerektiğini, Conrad'ı modern yapan özelliğin genellikle sanıldığı gibi sadece bireyselliği vurgulaması değil diğer Modern yazarlar gibi toplumun vazgeçilmezliğim teyit etmesi olduğunu öne sürmektedir. Giriş ve Sonuç'un dışında bu çalışma dört ana bölümden oluşmaktadır. Kapsamı geniş tutulan ikinci bölümde modernliğin anlamı konusundaki geleneksel fikirlerin yetersizliği gösterilmekte, Conrad'ın bireycilikle topluma bağlılık arasındaki kararsızlığının tipik bir Modernist açmaz olduğu ve Conrad'ın diğer Modern romancılar gibi çelişkili bir yazar olduğu ortaya konulmaktadır. Çalışmanın geri kalan kısmı Conrad'ın üç ana romanında benlik-toplum çatışmasını incelemektedir. Anahtar Kelimeler: benlik, birey, bireysellik, bireycilik, öznellik, özgürlük, kendi kaderini belirleme, iç, romantik, toplum, toplumsal, genel, nesnel, dış, gerekircilik, aidiyet, vatandaşlık, gerçekçi, muhafazakar, entegrasyon, organik, modern, modernlik, yenilikçi, yenilikçilik. iv ABSTRACT COMMITMENT TO SOCIETY AND TO THE SELF AS A MARK OF MODERNITY: AN EXAMINATION OF JOSEPH CONRAD'S THE NIGGER OF THE `NARCISSUS`, HEART OF DARKNESS, AND LORD JIM ÖZDA?, Hakan Ph. D. in English Literature Supervisor: Prof. Dr. Ayten C. Bear December, 1994, 170 pages. This study examines the social and the individualist orientation of Conrad's thought as revealed in three of his major novels. It makes a case for regarding Conrad as a fully modem novelist, arguing that what makes him a modern writer is not simply, as it is commonly assumed, the fact that he emphasizes individuality but that, like the other Moderns, he affirms the indispensability of society. With the exception of the Introduction and the Conclusion, this dissertation consists of four main chapters. In the comprehensive second chapter, where the inadequacy of traditional conceptions of the meaning of modernity is shown, it is established that Conrad's indecision as to whether to advocate individualism or to espouse commitment to society is a typically Modernist predicament and that if Conrad is a paradoxical writer, so are the other Moderns. The rest of the study is devoted to an examination of the opposition between self and society in three of Conrad's major novels. Keywords: self, the individual, individuality, individualism, subjectivity, subjectivism, freedom, self-determination, inner, romantic, society, the community, social, public, objective, outer, determinism, membership, citizenship, realist, conservative, integration, organic, modern, modernity, modernist, modernism. in
Collections