A Factorial analysis of the First Stage of the University Entrance Examination
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZ ÜNİVERSİTE GİRİŞ BİRİNCİ BASAMAK SINAVTNIN FAKTÖR ANALİZİ ÇALIŞMASI Tuna, Sevda Yüksk Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabiiim Dalı Tez Yöneticisi: Doç. Dr. Giray Berberoğlu Eylül 1995, 125 sayfa Bu tezin amacı Üniversite Giriş Birinci Basamak Sınavı ile ölçülen bilişsel özellikler hakkında, farklı öğrenci gruplarından elde edilmiş test puanlan yoluyla deneysel ipuçları elde etmektir. Diğer bir değişle, Üniversite Giriş Birinci Basamak Sınavının kız ve erkek öğrenciler için test yanlılığı olasılığını yapı geçerliliği çerçevesinde incelemektir. Bu amaçla, farklı cinsiyet gruplarında Temel Faktörler Faktör Analizi Yöntemi çalıştırılmış ve Üniversite Giriş 1. Basamak Sınavının farklı cinsiyet gruplarındaki faktör yapıları karşılaştırılmışttr. Ayrıca farklı cinsiyet gruplarında, madde istatistikleri (madde güçlüğü 'p', madde ayırıcılık gücü indeksi V), ve güvenirlik katsayıları, hesaplanıp karşılaştırılmıştır. Veriler 1993 Öğrenci Seçme Sınavına giren Ankara' daki dört devlet okulundaki 1474'ü kız 1326' sı erkek toplam 2800 öğrenciden elde edilmiştir. Herbir cinsiyet grubundaki veri analizlerinde şunlar incelenmiştir: (a) Tüm grup, kız ve erkekler için madde istatistikleri 'p' ve Y hesaplanmıştır, (b) Güvenirlik katsayıları hesaplanmıştır, (c) Farklı cinsiyet gruplarında Temel Faktörler Faktör Analizi Yöntemi yürütülmüş ve elde edilen analiz sonuçlan karşılaştırılmıştır. Bu sonuçların faktör yapıları SPSS paket programı kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre Üniversite Giriş 1. Basamak Sınavı çok boyutlu bir testtir. Ayrıca farklı cinsiyet gruplarında, bazı bilişsel becerileri farklı taksonomik düzeylerde ölçmektedir. Test maddelerinin madde güçlükleri arasında anlamlı bir fark vardır fakat bu farklılık yetenekfarklarından kaynaklanıyor olabilir ve cinsiyet gruplarındaki birçok maddenin anlamlan acısından, madde ayıncıhk gücü indeksleri arasında farklılık gözlenmiştir. Ayrıca karşılaştırılan gruplarda güvenirlik katsayıları benzer çıkmıştır. Sonuç olarak Üniversite Giriş 1. Basamak Sınavı farklı cinsiyet gruplarında benzer faktör yapıları gözlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Test Yanlılığı, Yapı Geçerliği, Temel Faktörler Faktör Analizi Yöntemi, Üniversite Giriş 1 Basamak Sınavı. Bilim Kodu:222.03.0î vı ABSTRACT A FACTORIAL ANALYSIS OF THE FIRST STAGE OF THE UNIVERSITY ENTRANCE EXAMINATION Tuna, Sevda M.S. in Educational Sciences Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Giray Berberoğlu September 1995, 125 pages The purpose of this thesis is to obtain empricai evidence for the first stage of the University Entrance Examination (UEE) related to cognitive characteristics underlying the test scores in different groups of students. In other words, to investigate the possibility of test bias across the gender groups within a construct validity framework. The Principle-Axis Factor (PAF) Analysis has been carried out across the gender groups and also the factor structure of the first stage of the UEE has been compared across the gender groups. The item parameters, item difficulty 'p/ item discrimination discrimination V and reliability coefficients, have been also compared across gender groups for the first stage of the UEE. A total number of 2800 students (1474 female, 1326 male) were selected from four state high schools in the Ankara province on the 1993 first stage of the UEE test. For the data analysis in each of the gender group, (a) item indices, 'p' and V, were computed; (b) reliability coefficients of the test were computed; (c) factor analysis, the Principle Factor Analysis (PAF) was carried out and results of these analyses were compared. The factor structures of the first stage of the UEE were obtained for females and males by using the SPSS package program. The hiresults of the study indicated that the first stage of the UEE is a multidimentional test. In addition, some cognitive skills at different taxonomic levels and similar factor structures were observed between the gender groups. A significant difference was observed between the item difficulties of the test items but this difference might be depending on the ability differences. Very few items indicated significant differences with respect to the discrimination indices across the gender groups. The reliability coefficients were also very similar between the compared groups. In sum, the equivalent factor structures were observed across the gender groups for the first stage of the UEE. Keywords: Test Bias, Construct Validity, Principle-Axis Factoring (PAF), The First Stage of the UEE. Science Code: 222.03.01 IV
Collections