Who discloses what to whom and where ?
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
öz KİM KENDİNİ KİME VE NEREDE AÇAR? KÖKDEMİR, Doğan Yüksek Lisans Tezi, Psikoloji Bölümü Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Ahmet Rüstemli Eylül, 1995, 95 sayfa. Kendini açma davranışı kişi-çevre ilişkisi açısından incelendi. Bu çalışmada 621 lise ve üniversite öğrencisine 16 maddeden oluşan kendini-açma davranışıyla ilgili bir anket verildi. Deneklerden bu maddeleri en son kiminle ve nerede konuştuklarını yazmaları istendi. Ayrıca, denekler konuşulan yerin o madde için uygunluğunu, ve bu konuşmadan sağlanan doyumu da belirttiler. Sonuçlar ergenlerden ve genç yetişkinlerden oluşan deneklerin gerek konuşulan kişi gerekse konuşulan yer konusunda farklılıklar gösterdiklerini ortaya koydu. Ebeveynler ve arkadaşlar kişinin kendisini açması için en uygun kişiler; ev, akademik yerler, ve genel kullanım alanları da en uygun çevreler olarak ortaya çıktı. Arkadaşlara yapılan kendini-açma davranışının ebeveynlere yapılana oranla, ebeveynler kendi aralarındakarşılaştırıldığında ise anneye gösterilen kendini-açma davranışının babaya kıyasla daha fazla olduğu ortaya çıktı. Davranışın yapıldığı mekan göz önünde tutulduğunda ise ev ortamının daha çok tercih edildiği, akademik ve herkese açık kullanım alanlarının ise arkadan geldiği bulundu. Algılanan doyum puanlarının yer uygunluğu ile olumlu ilişkisi ortaya çıktı. Sonuçlar kişi-çevre uyumu açısından tartışıldı ve kullanılabilecek yeni yöntemler de bu tartışmada yeraldı. Anahtar Sözcükler: Kendini-Açma, Kişi-Çevre İlişkisi. ABSTRACT WHO DISCLOSES WHAT TO WHOM AND WHERE? KÖKDEMİR, Doğan M.S., Department of Psychology Supervisor: Prof. Dr. Ahmet Rüstemli September, 1995, 95 pages. Person-environment relationship was examined employing self- disclosure behavior. Subjects were 621 high school and university students. They were given 16 disclosure items representing eight different topics and asked to indicate the person to whom they disclosed the information in each item last and where this disclosure took place. Subjects were also asked to report the degree of appropriateness of the place where each disclosure occurred and the overall satisfaction obtained from each disclosure. Results showed that adolescents and young adults disclosed information to different targets at different places. Parents and friends appeared as the major targets of disclosure, and among a variety of places, home, academic settings, and public places were the main settings in which most disclosure took place. Friend disclosure was more frequent than the parent disclosure and in parental disclosure, mother disclosure was more than father mdisclosure. Disclosures at home occured more often than disclosure at academic settings and public places. As expected satisfaction obtained from disclosure was varied as the function of place appropriateness. The results were discussed with special reference to the behavior-environment congruence. New procedures were also proposed. Keywords: Self-Disclosure, Person-Environment Relationship. IV
Collections