A Controversial issue in Turkish politics: Village Institutes
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye Siyasetinde Tartışmalı Bir Konu: Köy Enstitüleri KÖKÇÜ, Tacettin Yüksek Lisans Tezi, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı Tez Yöneticisi: Yrd. Doç.Dr. Aykut KANSU Şubat, 1995, 106 sayfa. Bu çalışmanın amacı, toplumsal bir hareket olarak Türkiye'de uygulanan Köy Enstitutüleri gmşiminin irdelemesini yapmaktır. Bu çerçevede Köy Enstitülerinin kurulmasındaki Siyasal İktidarın amaçlan ve bu amaçlarla hareketin sonuçlan arasındaki önemli farklılığın gerekçeleri irdeleniyor. Yanısıra, toplumsal sınıfların Köy Enstitülerinin kuruluş ve kapanış aşamalarındaki tavır ve tutumlan değerlendiriliyor. Siyasal iktidarın amaçlarını daha gerçekçi bir şekilde irdeleyebilmek üzere dönemde köye ve tarıma yönelik politika ve uygulamalar gözden geçiriliyor. Köy Enstitüleri ile Siyasal Iktidann; sanayileşme için gerekli kaynağın ve cephe için gerekli yiyiceğin sağlanabilmesi için tarımsal üretimin artırılabilmesi, yeni rejimin ideolojisinin halen eski rejim unsurlarının egemen olduğu kırsal bölgelere ulaştırılması ve rejimin gerek duyacağı kadroların yetiştirilmesi amacıyla kırsal kesimde eğitim düzeyinin yükseltilmesini amaçladığı bunun ötesindeki sınıf bilincine sahip bir köylü aydın kitlesinin yaratılması, tarımda sömürü ilişkilerinin sona erdirilmesi ve köyün içten canlandırılması gibi amaçlarının olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Köy enstitüsü hareketinin bir devrim için eğitim hareketi olmadığı, buna karşın sonuçlanmn bu ve VIbiraz önce belirttiğimiz siyasal iktidarın amaçlamadığı unsurlara dair önemli etkileri içerdiği kanısına ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Türkiye Siyaseti, Köy Enstitüleri Bilim Kodu: 217.01.00 VII The aim of this study is to evaluate the situation of the Village Institute Movement as a social movement and the place of the Movement in relation to class within Turkey. The following questions are addressed: the aims of Political Authorities with regard to Village Institutes, the reasons behind the Village Institutes perhaps becoming one of the most important phenomena in the history of Turkey, the reactions of the different social classes to the establishment and destruction of the Village Institutes. Within this framework the developments, applications and the results of the Institutes are examined. The policies of the State towards both the village and agriculture are discussed in order to understand the real aims of the State in relation to the Institutes. It is concluded that political authority aimed at using the Village Institutes in three areas: firstly, to raise the level of literacy in order to increase agricultural production and develop industrialization on the food front; secondly, to instill the ideology of the new regime and thirdly, to raise cadres for the regime. The movement cannot be defined as an education for revolution. The beneficial results of the movement for the dominated classes were not the target of political authority; rather, they stemmed from the bourgeois and democratic character of the movement, IVthe peculiarity of the education, the class conflicts of the time and, basically, attendance by the children of the dominated classes. Keywords: Turkish Politics, Village Institutes Science Code: 217.01.00
Collections