The Comparison of self-concept and attitudes toward people with disabilities of parents of normal children and children with mild mental disabilities
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
oz NORMAL VE ÖZÜRLÜ ÇOCU?A SAHİP ANNE BABALARIN BENLİK KAVRAMLARI VE ÖZÜRLÜ BİREYLERE KARŞI TUTUMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI Hafize Hülya EMRESOY Eğitim Bilimleri Yüksek Lisansı Danışman: Prof. Dr. Füsun Akkök EylüL 1995, 101 sayfa Anne baba olma, bireylerin hayatları boyunca yaşadıkları en önemli deneyimlerden biridir. Özürlü bir çocuğa sahip olmak ise anne babaya ek ihtiyaçlar ve uyum sağlama zorluklan getirir. Bu çalışmada normal çocuk anne babalan ile eğitilebilir düzeyde zihinsel özüre sahip çocukların anne babalarının benlik kavranılan karşıkştmlmıştır. Bundan başka her iki grup anne babanın özürlü bireylere karşı tutumlan araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemi 90 gönüllü anne babadan oluşmuştur. Bunlardan 54 tanesi normal çocuk anne babası, 36 tanesi eğitilebilir düzeyde zihinsel özüre sahip çocuk anne babasıdır. Benlik kavramı, Tennessee Benlik Kavramı Ölçeği ile, özürlü bireylere karşı tutumlar ise Yetersizliklerden Etkilenmiş Kişilere Yönelik Tutum Ölçeği ile ölçülmüştür. Verilerin analizinde t-test kuUanılrnıştır. Bulgulara göre, normal çocuk anne babalan ile eğitilebilir düzeyde zihinsel özüre sahip çocuk anne babalarının benlik kavranılan arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Eğitilebilir düzeyde zihinsel özüre sahip çocuk babalan ile normal çocuk babalarının benlikkavramı anlamlı bir fark göstermiştir. Bununla birlikte, her iki grup anne babannı özürlü çocuğa karşı tutumları arasmda anlamlı bir fark bulunamamıştır. İki grup anne babannı benlik kavranılan ve özüre karşı tutumları arasındaki ilişki araştırılmış, anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Bulgulara göre, her iki grup anne babannı benlik kavramları ve tutumları yaş, çalışma durumu, ailedeki çocuk sayısı ve anne babannı danışmanlık eğirimi veya deneyimi olması ile anlamlı bir fark göstermemiştir. Diğer taraftan, eğitilebilir düzeyde zihinsel özüre sahip çocuk babalarının eğitim düzeyleri ile benlik kavranılan arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Buna ek olarak, Tennessee Benlik Kavramı Ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çahşmalan da yapılmıştır. Anahtar Sözcükler: Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar, Zihinsel Özür, Benlik Kavramı, Özürlü Çocuk Anne Babalan, Özürlü Bireylere Yönelik Tutumlar. Bilim Kodu: 222.05.00 vı ABSTRACT THE COMPARISON OF SELF-CONCEPT AND ATTITUDES TOWARD PEOPLE WITH DISABILITIES OF THE PARENTS OF NORMAL CHILDREN AND CHILDREN WITH MILD MENTAL DISABILITIES EMRESOY, Hafize Hülya M. S. in Educational Sciences Supervisor: Prof. Dr. Füsun Akkök September, 1995, 101 pages Parenthood is one of the most important experience throughout the life of the individuals. Being an exceptional parent brings additional demands and requirements, adaptations on the part of the parents. The present study compared the self-concepts of tiie parents of normal children and parents of children with mild mental disabilities. Moreover, the attitudes of the two groups of parents toward people with disabilities were investigated. The sample of the study composed of 90 volunteer parents. 54 of them were the parents of normal children, 36 of them were the parents of children with mild mental disabilities. The self-concept was measured by the Tennessee Self-Concept Scale and attitudes toward people with disabilities was examined by the Attitudes Toward People with Disabilities Scale. T-test was used for data analysis. Results indicated that there was a significant difference between the self-concepts of the parents of normal children and the parents of children with mild mental disabilities. The self- concept scores indicated a significant difference between the two groups of fathers. Fathers of children with mild mental disabilities had more positive self-concepts than the iiifathers of normal children. However, no significant difference was found between the two groups of parents' attitudes toward people with disabilities. Furthermore, no significant relationship was found between the self-concept and the attitude scale scores of both groups of parents. Results also revealed no significant relationship of age, work status, number of children in the family, counseling training and experience of two groups of parents on the self-concept and the attitudes. On the other hand, there was a significant relationship between the education level and self-concept scale scores of the fathers of children with mild mental disabilities. In addition, the reliability and validity of the scale was carried on in the present study. Key Words: Exceptional Children, Mental Disability, Exceptional Parents, Self- Concept, Attitudes Toward People with Disabilities. Science Code: 222.05.0 1 IV
Collections