Impacts of political decisions in the formation of railroads and railroad architecture in Turkey between 1856 and 1950
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
öz DEMİRYOLU VE DEMİRYOLU MİMARİSİNİN OLUŞUMUNDA POLİTİK KARARLARIN ETKİSİ (1856-1950) Araz, Melda Yükseklisans, Mimarlık Tarihi Bölümü Tez Yöneticisi: Prof. Dr. İnci Aslanoğlu Haziran 1995, 315 sayfa Bu tez, Türkiye'de demiryolu ve demiryolu mimarisinin oluşumundaki politik kararların etkilerini incelemektedir. Tezin konusu, Anadolu'da ilk demiryolu imtiyazının verildiği 1856 yılı ile memleketin ulaştırma politikasının karayolu lehine değiştiği 1950 yılları arasında sınırlandırılmıştır. Yaklaşık bir yüzyıllık bir zaman dilimi içinde, Osmanlı İmparatorluğu, II. Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerinin demiryolu inşa politikaları ve mimari yaklaşımları araştırılmıştır. Kendi dönemlerinin ideolojileri ve farklı mimari üsluplarını sergileyen istasyon binaları ve garlarının incelenmesi suretiyle, aynı zamanda Türkiye'deki mimari gelişmelerin incelenmesi amaçlanmıştır. Anahtar Kelimeler: Demiryolu Hatları, Demiryolu Mimarisi, Politik Kararlar, İstasyonlar. iv ABSTRACT IMPACTS OF POLITICAL DECISIONS IN THE FORMATION OF RAILROADS AND RAILROAD ARCHITECTURE IN TURKEY BETWEEN 1856 AND 1950 Araz, Melda M. A., Department of Architectural History Supervisor. Prof. Dr. İnci Aslanoğlu June 1995, 315 pages. This thesis analyzes the impacts of political decisions in the formation of railroads and railroad architecture in Turkey. The subject of the thesis is limited between 1856, when the first railroad concession in Anatolia was granted, and 1950, when the transportation policy of the country changed in favor of highways. Within a period of nearly a century, the railroad construction policies and the architectural attitudes in the periods of the Ottoman Empire, the Second Constitution and the Republic will be studied throughout the research. Through the railroad stations and terminals, which display the different architectural styles and the ideologies of their times, it is also aimed to observe the architectural developments in Turkey. Keywords: Railroad Lines, Railroad Architecture, Political Decisions, Stations. in
Collections