An Examination of innovative behavior of firms in Turkish consumer electronics industry
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
öz TÜRK TÜKETİCİ ELEKTRONİ?İ ENDÜSTRİSİNDEKİ FİRMALARIN YENİLİKÇİ DAVRANIŞLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME Kutlu, Ömer Hakan Yüksek Lisans, İşletme Ana Bilim Dalı Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Ahmet Acar Ocak 1996, 106 sayfa Bu tezde Türk Tüketici Elektroniği Endüstrisi'ndeki firmaların yenilikçi davranışları incelenmiş ve bu davranışları etkileyen faktörler belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada hepsi Türk Elektronik Sanayicileri ve İş Adamları Derneği (TESİD) üyesi 8 firma kullanılmıştır. TV, Audio ve Video alanlarındaki ürün yenilikleri araştırmanın odak noktasıdır. Bu yenilikleri gruplamada köklülük kriteri kullanılmıştır. Yenilik adapte frekansı, liderlik, yenilik adapte periyodu uzunluğu ve takipçilerin gecikme zamanları kullanılan başlıca yenilikçi davranışlardır. Bu davranışlar köklü-yüzeysel yenilik tiplerine göre farklılaştırılmıştır. Veriler firma yöneticileriyle yapılan mülakatlarda bir anket kullanılarak toplanmıştır. Toplanan verileri açıklamak ve yorumlamak için alternatif istatistikianalizler ve tanımlayıcı gözlemler kullanılmıştır. Korelasyon analizi büyüklük ve teknoloji bağımlılığın yenilikçiliği etkileyen en önemli faktörler olduğunu göstermiştir. Firma büyüklüğü, karmaşıklık ve profesyonelllik birbiriyle yüksek derecede ilişkili faktörlerdir. Tukey grup homojenliği testi de firmaların köklü yenilik adapte frekansı, yüzeysel yenilik adapte frekansı, karmaşıklık, bilgi derinliği ve dağıtım kanallarına dayanan rekabet stratejisinde belirli farklılıklar gösterdiğini ortaya koymuştur. Anahtar Kelimeler: Yenilik, Yenilikçi Davranış, Ürün Yenilikleri, Köklülük, Türk Tüketici Elektroniği Endüstrisi. vı ABSTRACT AN EXAMINATION OF INNOVATIVE BEHAVIOR OF FIRMS IN TURKISH CONSUMER ELECTRONICS INDUSTRY Kutlu, Ömer Hakan Master of Business Administration, Department of Management Supervisor: Prof. Dr. Ahmet Acar January 1996, 106 pages This study examines the innovative behavior of the organizations in Turkish Consumer Electronics Industry and tries to find out the contextual factors having impact on the innovation adoption. The research context consists of 8 firms which are all members of Turkish Electronics Producers Association. Product innovations in the fields of TV, Audio and Video are the focus of the study. Radicalness is the criterion to classify innovations. Adoption rate of innovations, leadership, length of adoption period and time lag of followers are the main innovative behavior investigated in the research. These behavior are differentiated with the radical-incremental classification of innovations. The data were obtained from personal interviews with managerial level respondents in mthe organizations using a questionnaire. Alternative statistical analyses and descriptive observations are used to interpret and explain the relationships. Bivariate correlation analysis has indicated that size and technological dependence are the most important factors having impact on the innovativeness. Size, complexity, and professionalism are highly correlated with each other. Oneway Tukey test of homogeneity of differences has resulted in that groups of firms are significantly different from each other in adoption rate of radical innovation, adoption rate of incremental innovation complexity, depth of knowledge, and the competition strategy mainly based on distribution channels. Keywords: Innovation, Innovative Behavior, Product Innovations, Radicalness, Turkish Consumer Electronics Industry. IV
Collections