The Use of information technology in education : The opinions of the key policy makers in the ministry of national education in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
öz E?İTİMDE BİLGİ TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI: TÜRK MİLLİ E?İTİM BAKANLI?INDAKİ YETKİLİ KİŞİLERİN GÖRÜŞLERİ ÖZAR, M.MİRAÇ Doktora, Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Petek Aşkar Mayıs 1996, 131 sayfa Bu çalışmanın amacı Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Teşkilatında eğitim politikalarını belirleyen yetkili kişilerin geçmişte, günümüzde ve gelecekteki `Bilgi Teknolojileri` (BT) uygulamaları ve bu uygulamaların Türk eğitim sistemi içindeki yeri konularında görüşlerini almaktır. Bu çalışmanın bir başka amacı da, eğitimde BT'nin dünyadaki değişen ve gelişen kavramını ve BT'ye bakış açışım incelemektir. Eğitim alanında BT ile ilgili birçok araştırmacının üzerinde durduğu noktalan belirlemek için geniş bir literatür çalışması yapılmıştır. Böylece eğitimdeki BT uygulamalarının tarihten günümüze kadar ve gelecekteki kullanımı incelenmiştir. Bu inceleme değişik ülkelerde basılan BT politika dokümanlarını da kapsamıştır. Böyle bir inceleme, BT'den beklentiler, BT'nin eğitimde kullanımı sırasında ortaya çıkabilecek sorunlar, BT'nin kullanımıyla ilgili planlar ve BT'den en iyi şekilde yararlanmak için yapılması gerekenler konusunda çok yararlı olmuştur.Bu çalışma çerçevesinde, MEB Merkez Teşkilatı'ndaki onbeş üst düzey yetkiliyle görüşmeler yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tararından hazırlanan görüşme formu kullanılmış, toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile kodlanmış ve analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre bu çalışmada yer alan katılımcılar varolan eğitim sisteminin BT uygulamaları için uygun olmadığına inanmaktadırlar. Bu kişiler ilk olarak, Milli Eğitim Bakanlığı'nın merkeziyetçi ve bürokratik doğasının değişmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Şu anki sistemin mevcut eğitim programlan, yetişmiş eleman eksikliği, okulların fiziksel koşullan ve sınırlı bir bütçe açısından BT uygulamalan için çok yetersiz kaldığına inanılmaktadır. Ancak az sayıda da olsa, bazı katılımcılar sistemin değişmesine ihtiyaç bulunmadığını ifade etmişlerdir. Katılımcılar 1980'lerde BT'nin Türk eğitim sistemine yerleştirilme çabalannm iyi niyetli fakat plansız olduğunu savunmaktadırlar. Bu çabalann gerekli insan kaynaklannı göze almadan yapıldığını belirten katılımcılar, Türkiye'nin bir bilgi toplumu olmaya daha hazır olmadığını da belirtmişlerdir. Eğitimde BTnin kullanımı ile ilgili öğretmenlere ve bakanlıktaki yetkili kişilere iyi planlanmış, sürekli bir hizmet-içi eğitim verilmesi gibi konularda öneriler sunulmuştur. Getirilen diğer bir öneri de, yerel yönetimlere daha fazla esneklik ve yetki verilmek suretiyle bakanlığın merkeziyetçi yapısının değiştirilmesi yönünde olmuştur. Buna ek olarak BT'nin Türk eğitim sistemine başanü bir şekilde yerleştirilmesi için eğitim sistemini oluşturan eğitim programlan, ihtiyaç hissedilen personel ve okullann fiziksel şartlan gibi öğelerin değiştirilmesi gerekliliği ifade edilmiştir. Son olarak, bir bilgi toplumu olabilmek için bakanlık, üniversite ve sanayinin işbirliği içinde çalışmalan gerektiği vurgulanmıştır. Anahtar Kelimeler: Bilgi Teknolojileri, Bilgi Toplumu, Eğitim VI ABSTRACT THE USE OF INFORMATION TECHNOLOGY İN EDUCATION: THE OPINIONS OF THE KEY POLICY MAKERS İN THE MINISTRY OF NATIONAL EDUCATION İN TURKEY özar, M. Miraç Ph.D., Department of Educational Sciences Supervisor: Prof. Dr. Petek Aşkar May 1996, 131 pages The purpose of this study was to identify the opinions of the key policy makers in the Headquarters of the Ministry of National Education (MONE) in Turkey in terms of the past, the present and the future uses of Information Technology (ÎT) in the Turkish educational system. A secondary purpose was to examine the evolving perspectives of ÎT use in education in the world. A comprehensive literatüre review was undertaken to find out the important aspects of ÎT use in education highlighted by many researchers. in so doing, a general trend of using ÎT in education including historical, present and future prospects was examined. This examination also included various policy documents published in different countries. Such an examination helped a great deal to reveal the expectations from ÎT, problems which may occur during the application of ÎT use in education, future plans of using ÎT and the areas where changes must be made to take full advantage of ÎT use in education. Fifteen interviews were conducted with the key policy makers in the Headquarters of the MONE in Turkey. An interview schedule, developed by the researcher, was used ilias the data collection instrument in the study. Data collected was subjected to a content analysis through which the data was categorized into manageable units on the basis of the codes produced. The data analysis shows that in general, the participants in this study believe that the existing Turkish educational system is not suitable to incorporate IT. First of all, the participants strongly claim that the highly centralized and bureaucratic nature of the MONE must be changed. The existing system is rather traditional in which IT would not fit in terms of educational programs, shortage of experienced staff, physical conditions of the schools and limited budget. However, some interviewees express the view that the existing education system does not need to change. The participants are of the opinion that the attempts made during the 1980s to integrate IT into the Turkish education system were unplanned although well-intended. The participants point out that those attempts were made without taking into account the human resources required for such an implementation. They also state that Turkey is not ready to become an information society yet. The recommendations made by the interviewees include a well-organized and a continuous in-service training for the teachers and the policy makers in the Ministry on IT in education, decentralization of the organizational structure of the MONE by giving more flexibility and autonomy to the local authorities. In addition, all the components of education, such as the curriculum, staff required and the physical conditions of the schools need to change in order to infuse IT successfully into the Turkish education system. Finally, in order to become an information society, the universities, the MONE and the industry in Turkey must work cooperatively. Keywords: Information Technologies, Information Society, Education iv
Collections