The perceptions of teachers on the development of the science process skills at 4 and 5 grades
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin, ilkokul 4. ve 5. sınıfta öğrencilerin bilimsel işlem becerilerini geliştirmelerine, eğitim-öğretim etkinliklerine katılma sıklığına ve bilimsel işlem becerilerinin geliştirilmesine engel olabilecek faktörlere dair algılarını belirlemektir. Çalışmanın denekleri Ankara'daki 17 özel ilkokulun 45 beşinci sınıf ve 46 dördüncü sınıf (toplam 91) öğretmeninden oluşturulmuştur. Veri toplamak amacıyla Bilimsel İşlem Becerileri Anketi, Eğitim Öğretim Etkinlikleri Anketi ve Faktörler Anketi şeklinde isimlendirilen üç anket geliştirilmiştir. Bu anketler literatürdeki örneklere dayanılarak araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Elde edilen veriler frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve Standard sapma gibi istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Anketlere ek olarak, öğretmenlerden bazılarıyla görüşme yapılmıştır. Veri analizine göre öğretmenlerin çoğu bilimsel işlem becerilerinin geliştirilmesine dair olumlu algıya sahipmiş gibi görünmektedirler. Bununla birliktegörüşmelere katılan öğretmenler öğrencilerinin bilimsel işlem becerilerini geliştirme derecelerinden memnun görülmemektedirler, öğretmenlere göre öğrencilerin bilimsel işlem becerilerinin gelişmesine yardımcı olan eğitim-öğretim etkinliklerine katılma sıklığı vasatın üzerinde görülmemektedir. Müfredatın içerik yükü, fen derslerinin işlenmesi içi ayrılan zaman, laboratuar etkinliklerinin niteliği ve niceliği, kalabalık sınıflar öğretmenler tarafından bilimsel işlem becerilerinin gelişmesini engelleyici önemli faktörler olarak algılanmaktadır. Çalışmanın sonuçlarına dayanılarak, müfredatta değişiklik veya yenilik söz konusu olduğunda bilimsel işlem becerilerinin geliştirilmesini engelleyebilecek faktörlerin göz önüne alınması; öğretmenlerin öğrencilerine bilimsel işlem becerilerini gelişmesini sağlayan eğitim-öğretim etkinliklerine katılma fırsatını vermeleri ve bilimsel işlem becerilerinin geliştirilmesi ve eğitim-öğretim etkinlikleri hakkındaki bilgilerini tazelemek amacıyla hizmet içi eğitime katılmaları için motive edilip desteklenmesi önerilmektedir. Anahtar kelimeler: İlkokul, Fen Eğitimi, Bilimsel İşlem Becerileri The aim of the present study was to determine the perceptions of the teachers on the development of the science process skills, on the frequency of the students' participation in teaching-learning activities, and on the factors that may preclude the development of the science process skills at 4th and 5th grades of elementary school. The subjects of the study consisted of 45 fourth grade and 46 fifth grade (total 91) teachers from 17 private elementary schools in Ankara. Three questionnaires were developed named as Science Process Skills Questionnaire, Teaching-Learning Activities Questionnaire and Factors Questionnaire for the purpose of data collection. These questionnaires were developed by the researcher based on the evidence in literature. The obtained data were analyzed using descriptive statistics such as frequencies, percentages, means and standard deviations. In addition to the questionnaires the researcher interviewed with some of the teachers. The results of data analysis revealed that most of the teachers seemed to have positive perceptions on the development of the science process skills. Nonetheless the mteachers who were involved in the interview were not satisfied with the extend to which their students developed science process skills. According to the teachers, the frequency of students' participation in the teaching-learning activities that help to develop science process skills was neither very high nor very low. Content load of the curriculum, time allocation for science lessons, quality and quantity of laboratory activities, over crowded classrooms were perceived as factors that may preclude the development of the science process skills by the teachers. Based on the findings of the study, it was suggested that the factors that may preclude the development of the science process skills should be taken into consideration when curriculum changes or innovations are needed; the teachers should be motivated and supported to give each student opportunity to participate in the teaching-learning activities which lead to the development of the science process skills and to join in inservice trainings in order to refresh their knowledge and skills about the development of the science process skills and the teaching-learning activities. Keywords: Elementary School, Science Education, Science Process Skills IV
Collections