Relationship between time management and academic achievement of selected university students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
öz SEÇİLMİŞ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ZAMAN YÖNETİMİ VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Alay, Sema Yüksek Lisans, Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Tez Yöneticisi: Yrd. Doç. Dr. M. Settar Koçak Haziran 2000, 55 Sayfa Bu çalışmanın amacı seçilmiş üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile akademik başarılan arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve zaman planlaması ve akademik basanda cinsiyet farklılıklarının ortaya konmasıdır. Örneklem grubu Orta Doğu Teknik Üniversitesinde (ODTÜ) seçmeli ders alan 1 ila 4. sınıflar arasındaki karma 361 öğrenciden oluşmuştur. Verilerin toplanmasında Zaman Yönetimi Anketi (ZYA) kullanılmıştır. Öğrencilerin Akademik Basan Ortalamalan (ABO) ODTÜ internet sisteminden alınmıştır. Verilerin analizinde Pearson ürün korelasyonu ve çok-yönlü Varyans Analizi (MANOVA) istatistiksel metodlan kullanılmıştır. Sonuçlar akademik basan ile zaman planlaması ve toplamzaman yönetimi arasında pozitif anlamlı ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca sonuçlar zaman tutumları ile akademik basan arasında anlamlı bir ilişki olmadığım ve zaman planlaması ve toplam zaman yönetiminde anlamlı cinsiyet farkı olduğunu göstermiştir. Sonuç olarak zaman becerilerinin akademik başarılan ile ilintili olduğu ve kız öğrencilerin zaman planlaması ve toplam zaman yönetiminde erkek öğrencilerden daha başarılı oldukları görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Akademik Basan, Zaman Yönetimi, Üniversite Öğrencileri. VI ABSTRACT RELATIONSHIP BETWEEN TIME MANAGEMENT AND ACADEMIC ACHIVEMENT OF SELECTED UNIVERSITY STUDENTS Alay, Sema M. S., Department of Physical Education and Sports Supervisor: Assist. Prof. Dr. M. Settar Koçak June 2000, 55 Pages The primary purpose of this study was to determine the relationship between time management practices of selected university students and their academic achievement, and to find out the difference between female and male university students in time management and academic achievement. The university students who were taking the elective courses participated in this study. They were from Middle East Technical University with the grade level 1-4 (N=361). Turkish form of Time Management Questionnaire (TMQ) was used to gather data and Cumulative Grade Point Average (CGPA) of selected university students were gathered on Middle East Technical University Students Affairs Information System as a measure iiiof academic achievement. Pearson Product Correlation technique was used to test the relationship between time management practices and academic achievement of selected university students. MANOVA test was used to assess the differences between female and male university students in time management practices and academic achievement. Results indicated that there was a positive significant correlation between CGPA and time planning, and total time management. There was a negative significant correlation between CGPA and time wasters. But, no significant correlation was found between CGPA and time attitudes. The results of this study represent that there was a significant difference between gender groups in time planning and total time management. It is concluded that time management practices, except time attitudes, are related to CGPA, and female university students are better in time planning and total time management than male university students. Key Words: Academic Achievement, Time Management, University Students IV KURULU
Collections