Altıncı sınıf Türkçe dres kitaplarına ilişkin öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Anadili ögretiminin temel yardımcılarından biri de, kuskusuz, ders kitaplarıdır.Ögrenciler anadili ögretimi süresi boyunca, dillerinin en güzel örneklerinisergileyen ögretici ve yazınsal türdeki metinlerin bulundugu ders kitapları ilebulusturulmalıdır. Saglıklı bir anadili ögretimi, içerik, dil,anlatım ve üslup,ögrenme-ögretme ile ölçme ve degerlendirme, teknik tasarım ve düzenlemeözellikleri iyi yapılandırılmıs anadili ders kitapları ile gerçeklestirilebilir.Bu amaçla, 2006-2007 egitim-ögretim yılında Samsun ili merkez ilkögretimokullarında kullanılan altıncı sınıf Türkçe ders kitabı, ögrenci çalısma kitabı veögretmen kılavuz kitabına iliskin tutumlar, yine bu sınıflarda görev yapmakta olanTürkçe ögretmenlerimizin görüslerinden yararlanarak degerlendirildi. Arastırmadaögretmen görüsleri, cinsiyet degiskenine baglı olarak sınırlandırılmıstır.Ögretmenlerimizin kisisel bilgilerini içeren bir bölüm ile ders kitaplarının içerik,dil, anlatım ve üslup, ögrenme-ögretme ile ölçme ve degerlendirme, tekniktasarım ve düzenleme ölçütlerine yönelik toplam seksen iki (82) maddeden olusananket, yüz (100) Türkçe ögretmeni tarafından cevaplandırılmıstır. Elde edilenverilerin çözümlenmesi bilgisayar ortamında SPSS 11.0 for Windows statistikProgramı kullanılarak yapılmıstır.Bazı bulgular:1. Ders kitabında bulunan metinlerin dil özellikleri baglamında, ?Cümleuzunluklarının sınıf seviyesine uygun olarak düzenlenmesi? maddesi erkekögretmenlerin yüzde 41,3'ü ile kadın ögretmenlerin yüzde 61,1'i tarafından yeterlibulunmustur.2. Ögrenci çalısma kitabının içerik özellikleri baglamında ?Ögretimprogramlarında yer alan kazanımlar dogrultusunda ögrencilere bilgi, beceri,tutum ve deger kazandırılmasına yardımcı olacak, ögrenmeyi pekistirecekunsurlara yer verilmesi? maddesi erkek ögretmenlerin yüzde 54,3'ü ile kadınögretmenlerin yüzde 63'ü tarafından yeterli bulunmustur.3. Ögretmen kılavuz kitabının ögrenme-ögretme ile ölçme ve degerlendirmeözellikleri baglamında ?Ölçme degerlendirme çalısmalarına yönelik açıklama veyönergelerin yer alması? maddesi erkek ögretmenlerin yüzde 47,8'i ile kadınögretmenlerin yüzde 57,4'ü tarafından yeterli bulunmustur. Bu ölçüt erkekögretmenler tarafından yüzde 26,1 ile az yeterli bulunurken, bu oran kadınögretmenlerde yüzde 24,1 olarak görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Anadili ögretimi, ögretmen, ders kitabı, ögrenci çalısmakitabı, ögretmen kılavuz kitabı Course books are definitely the medium employed in mother tongue teaching.During this process, students should be provided with the course books containingthe instructive and literary texts. A proper mother tongue teaching can only beachieved via the books arranged appropriately with respect to content, language,expresion, teaching method, grading, technical design and arrangement.To this end, in 2006-2007 education term, the student?s book, the teacher?s bookand the workbook used in the 6th grade in the elemantary schools of Samsun wereassessed under the light of the views of the Turkish teachers. In this resarch, theteacher?s views are restricted to the variable of gender. The questionnaire, madeup of 82 articles, contains the criteria such as, the personal knowledge of theteachers, the content, language, expresion, method, learning and teaching,grading, technical design and arrangement of the course books and answered by100 Turkish teachers. Analysis of the data collected was made via SPSS 11.0Windows Statistical Programme.Some findings:1. As far as the language properties of the texts in the course book are concerned,the article stipulating that the length of the sentences is to be arranged inaccordance with the level of the classroom is found adequate by 41,3% of themale teachers and 61,1% of the female teachers.2. As far as the content of the student?s workbook is concerned, the articlestipulating that the elements which enable the students to help gain knowledge,skill, behaviour, visdom and enhance learning are to be included within theframework of the acquisitions contained by 54,3% of the male teachers and 63%of the female teachers.3. As far as the properties of learning-teaching, grading and assessing in theteacher?s book are concerned, the article stipulating that explanations and offersshould be included is found adequate by 47,8% of the male teachers and 57% ofthe female teachers. 26% of the male teachers have found this criterioninadequate, whereas 24% of the female teachers have found it inadequate.Key Words: Mother tongue teaching, teacher, course book, student?sworkbook, teacher?s book
Collections