Students` and coordinators` views on the effectiveness of the erasmus student exchange program at Middle East Technical University
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
As a result of globalization, educational systems become more and more internationalized through mobility and exchange programs. The supra-natural organizations, such as European Union, have developed organized education programs to adapt to this transformation. Since 1987, the mobility of students and faculty throughout Europe has dramatically increased through Erasmus, which is the Program of European Union for higher education. Turkey, as a candidate country for European Union, became one of the participants of this program in 2004. Yet, the influence of the quality administration on such programs and customer satisfaction is relatively unexplored in Turkey. In this research, Middle East Technical University (METU), one of the leading universities in Turkey, is analyzed in scope of its effectiveness in the administration of Erasmus Program from the students' and Erasmus coordinators' point of view through questionnaires. Total Quality Management framework is used to design the research. The results of this study showed that students and departmental coordinators are generally more satisfied with the administrative services than communication, interaction with customers and academic issues.Keywords: Higher Education, Internationalization, Mobility, Total Quality Management (TQM), Administration, Exchange, Study Abroad, Erasmus Program. Küreselleşme sonucunda, hareketlilik ve değişim programları aracılığıyla eğitim sistemleri her geçen gün daha fazla uluslararasılaşmaktadır. Avrupa Birliği gibi ulus aşırı örgütler bu dönüşüme uyum sağlamak için sistemli eğitim programları geliştirmiştir. 1987?den bu yana, tüm Avrupa?da Avrupa Birliğinin yüksek öğrenim için geliştirdiği hareketlilik programı olan Erasmusla öğrencilerin ve öğretim üyelerinin hareketliliği çarpıcı düzeyde artmıştır. Avrupa Birliğine aday ülkelereden olan Türkiye 2004 yılında bu programın katılımcılarından birisi olmuştur. Ancak, Türkiye?de yönetim kalitesinin ve müşteri memnuniyetinin bu programların uygulanmasındaki etkileri göreli olarak keşfedilmemiş bir alandır. Bu çalışmada, Türkiye?nin önde gelen üniversitelerinden Ortadoğu Teknik Üniversitesi, anketler yoluyla, öğrencilerin ve Erasmus Koordinatörlerinin bakış açılarından Erasmus Programında yönetiminin etkinliği bakımından incelenmiştir. Araştırmanın tasarımında Toplam Kalite Yönetimi çerçevesi kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçları öğrenci ve bölüm koordinatörlerinin verilen yönetsel hizmetlerden; iletişim, etkileşim ve akademik konulara göre daha fazla memnun olduklarını göstermiştir.Anahtar Kelimeler: Yüksek Öğrenim, Uluslararasılaşma, Hareketlilik, Toplam Kalite Yönetimi (TKY), Yönetim, Öğrenci Değişimi, Yurt Dışı Öğrenim, Erasmus Programı.
Collections