An investigation on stress factors and coping strategies of English instructors working at the English preparatory sschools of METU and Ankara University
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Ortadoğu Teknik Üniversitesi ve Ankara Üniversitesi İngilizce Hazırlık Okullarında çalışan İngilizce okutmanlarının meslekleri ile ilgili stres sebepleri ve baş etme stratejilerini araştırmaktadır. Veri toplamak için katılımcıların stres sebepleri ve baş etme stratejilerini araştıran iki anket ve bir yarı yapılandırılmış görüşme içeren iki ölçek geliştirilmiştir. Sonuçları SPSS programı ile beş başlık altında analiz edilen birinci ölçek İngilizce Okutmanlarının Stres Sebepleri ve Baş Etme Stratejileri Anketi dir. Bu ölçek Ankara daki dört üniversitede çalışan 174 İngilizce okutmanı üzerinde uygulanmıştır. İlk aşamada Hacettepe ve Atılım Üniversitesi İngilizce Hazırlık Okullarında çalışan 54 okutmandan toplanan veriler pilot çalışma için kullanılmıştır. Daha sonra Ankara Üniversitesi ve ODTÜ İngilizce Hazırlık Okullarında çalışan 112 okutmandan toplanan veriler çalışmanın asıl sonuçlarını yansıtmaktadır. Veri analizi için betimsel istatistik olarak sıklık, yüzde, ortalama ve standart sapma, çıkarımsal istatistik olarak ANOVA testi kullanılmıştır. Çalışmanın ikinci ölçeği olan yarı yapılandırılmış görüşmenin güvenirlik analizi için pilot çalışma olarak önce 6 okutmandan veri toplanmıştır. Daha sonra asıl çalışma 6 okutman ile uygulanarak veri toplanmıştır. Görüşme sonuçları içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, İngilizce okutmanlarının stres seviyesi ile baş etmedeki etkinliği arasında zıt bir ilişki ortaya koymuştur. En çok strese yol açan faktörler öğrenci tutumları ve iş yükü fazlalığı, en çok kullanılan baş etme stratejileri ise sınıf içi baş etme, planlı olma, ve öz destek olarak bulunmuştur. This study aimed at investigating the sources of stress that English instructors who work at the English Preparatory Schools of the Middle East Technical University and Ankara University experience and the strategies that they use to cope with stress related to their professions. Two scales which consist of a demographic inventory, two questionnaires and a semi structured interview were developed by the researcher. The first scale is Stress Factors and Coping Strategies Questionnaire for English Instructors, the results of which was analyzed by SPSS under five headings. This data gathering instrument was implemented on 174 English instructors working at four universities in Ankara. Data gathered from 54 of these instructors in Hacettepe University and Atılım University English Preparatory Schools were used for the piloting of the study. Later, data gathered from 112 English instructors in Ankara University and METU English Preparatory Schools represented the results of the main study. In analyzing the data, descriptive statistics as frequency, percent, average, and standard deviation, and inferential statistics as ANOVA was used. The second scale of the current study is a semi structured interview. This scale was piloted with 6 instructors to check the reliability. Finally, it was conducted with 6 instructors from two universities who represent the participants of the main study. The results of the interviews were analyzed through content analysis. The results of the study revealed an inverse correlation between the stress level of English instructors and their effectivness in coping. The most stress causing factors were student attitudes and work overload while the most employed coping strategies were in class coping, planfulness, and self support.
Collections