Yüz temel eserde dini ve ahlaki değerler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ilköğretim öğrencilerine yönelik olarak tavsiye edilen Yüz Temel Eser kitap serisinden, on tanesinin dini ve ahlaki değerler bakımından incelenmesidir. İncelenen bu on eser, Samsun ili içerisinde yer alan rast gele seçilmiş altı ilköğretimde okuyan toplam 373 öğrenciye uygulanan anket sonucuna göre belirlenmiştir. Dini ve ahlaki değerler açısından incelenen eserlerde, dini değerler olarak din olgusu, Tanrı, peygamber, ahiret ve melek inancı, dua, yemin, ölüm, şükür, batıl inançlar, dini terim ve semboller gibi dini değerler tespit edilirken, ahlaki değerler olarak da hem olumlu hem de olumsuz bazı ahlaki nitelikler; örneğin adalet, cesaret, sadakat, vefa, vs. ile yalan söylemek, aldatmak, çalmak, kibir ve bencillik gibi konular tespit edilmiştir.Batı Klasikleri ile Türk klasikleri karşılaştırıldığında, Batı Klasiklerinin Hıristiyanlık dinine ait sembol ve değerleri, sıklıkla işlediği görülürken, Türk Klasiklerinin de İslam Dini ve İslami değerlerle ilgilendiği görülmüştür. Ancak bununla beraber, iki klasik arasında dini ve ahlaki değerler açısından bazı farklıklar da görülmüştür. Örneğin, Batı Klasiklerinde sevgi, dostluk, yardımseverlik, adalet, şefkat ve merhamet gibi olumlu değerlere daha çok ağırlık verilirken, Türk eserlerinde saygı, sorumluluk, cesaret ve cömertlik gibi konulara daha çok ağırlık verilmiştir. Bununla birlikte genel olarak her iki grup eserde de olumlu değerler övülmüş, kötü olanlar ise eleştirilmiştir. Eserlerin çoğunda yer alan dini ve ahlaki değerlerin günümüz çocukları için yeterli olmadığı tespit edilmiş ve yazılacak çocuk kitaplarının onların dini ve ahlaki gelişim seviyeleri ile dil gelişimine uygun bir şekilde yazılması tavsiye edilmiştir. The main purpose of this study is to investigate ten works from 100 Basic Works suggested by the Ministry of National Education to the primary school students in terms of religious and moral values. These ten books were chosen by 373 students attended on six primary schools in Samsun chosen by random technique. These books were examined from two points of views: religious and moral values. While religious values include the items of the phenomenon of religion, the faith of God, prophet, hereafter and angel, prayer, oath, death, gratitude, false faiths and some religious terms and symbols, moral values include both positive and negative ethical terms such as justice, courage, fidelity, faithful, hardworking, generosity, etc, and lying, deception, stealing, arrogance, and selfishness etc.When the Western Classical works were compared with Turkish Classical works it was seen that while the Western classical books gave place for the values and symbols of Christianity, and gave great importance on Christian religion and values, Turkish classical books dealt with Islamic religion and Islamic values. However, there are also some differences in these two classical works in terms of religious and moral values. While Christian classical works mostly deal with love, friendship, benevolent, justice, mercy and compassion, Turkish classical works include the following topics respect, responsibility, courage and generosity. However, while both of these classical commend positive moral values, they criticize negative moral values.It is also found that the religious and moral values taken place in both Turkish and Western classical works are not appropriate for our today?s children. It is suggested that these kinds of books should be written in accordance with the moral and religious developments of children and their linguistic levels.
Collections