Show simple item record

dc.contributor.advisorErtepınar, Hamide
dc.contributor.advisorYılmaz Tüzün, Özgül
dc.contributor.authorHacieminoğlu, Esme
dc.date.accessioned2021-05-08T11:21:10Z
dc.date.available2021-05-08T11:21:10Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/682727
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı ilköğretim öğrencilerinin bilimin doğasına yönelik algılarını ölçmeyi amaçlayan bir ölçek geliştirmek ve öğrenci ve okul ile ilgili değişkenlerin öğrencilerin bilimin doğasına yönelik algılarını ne ölçüde açıklayabildiğini incelemektir. Çalışmanın örneklemini Çankaya' Ankara da öğrenim gören 3,062 ilköğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmanın birinci amacı için, örneklem bu öğrencilerden farklı 782 ilköğretim öğrencisinden oluşmaktadır. Öğrencilere bilimin doğası ölçeği, öğrenme yaklaşımı anketi ve başarı motivasyonu anketi uygulanmıştır. Verinin guruplanmış yapısından ötürü, modelleme yöntemi olarak aşamalı doğrusal modelleme yöntemi seçilmiştir. Bu çalışma ilköğretim öğrencilerinin bilimin doğasına yönelik algılarını dört boyutta ölçebilmek için güvenilir ve geçerli bir ölçek sunmuştur. Öğrencilerin bilimin doğasına yönelik algıları değişik alt boyutlarda faklılıklar göstermektedir. Bu nedenle farklı öğrenci ve okul ile ilgili değişkenler bilimin doğasına yönelik farklı alt boyutlarla değişik yönlerde ilişkilidirler. Bu çalışma öğrencilerin öğrenme yaklaşımları, öz-yeterlikleri ve motivasyon amaçları ile birlikte çeşitlilik gösteren sosyoekonomik statülerinin onların bilimin doğasına yönelik algılarının şekillenmesindeki önemini vurgulamaktadır. Sonuçlar okulun fiziksel altyapısının, eğitsel kaynakların kalitesinin, öğrencilerin ailelerinin eğitim seviyelerinin, öğrenci başarısının, öz-yeterliklerinin, anlamlı öğrenme yaklaşımlarının, öğrenmeye yönelik motivasyon amaçlarının öğrencilerin bilimin doğasının değişik boyutlarına yönelik algıları ile pozitif yönde ilişkili olduğunu ortaya koymuştur. Sonuçlar aynı zamanda öğrencilerin performansa yönelik motivasyon amaçlarının, ezberleme ile ilgili öğrenme yaklaşımlarının, öğrencilerin bilimin doğasının değişik boyutlarına yönelik algıları ile negatif yönde ilişkili olduğunu ortaya koymuştur.
dc.description.abstractThe purposes of this study were to explain the development and validation of a new instrument for assessing elementary students? views of the Nature of Science (NOS) and to investigate student and school level factors that help to explain the difference in NOS views. The sample included 3,062 elementary students elementary schools located in Çankaya. Different from these students, 782 elementary students were the sample for the first focus of this study. The Nature of Science Instrument, Learning Approach Questionnaire and Achievement Motivation Questionnaire were administered to the students. Hierarchical Linear Modeling (HLM) was selected as a modeling technique because of the nested structure of the data sets. This study provides an instrument for measuring elementary student views of the NOS regarding four dimensions. In this study, students had different views regarding each dimensions, therefore, many variables have been shown to relate to different dimensions of NOS. This study has established the importance of student socio-economic background with varying learning approaches, self-efficacy, and motivational goals in forming their NOS views. Findings revealed that quality of the physical infrastructure of schools and quality of educational resources in school, parent educational levels, student achievement, self efficacy, experience with meaningful learning, and learning goal orientation are positively related to student NOS views in many different dimensions. Additionally, performance goal orientation and rote learning approaches have negative relationship with different dimensions of student NOS views.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleStudent and school characteristics related to elementary students nature of science views
dc.title.alternativeİlköğretim öğrencilerinin bilimin doğasına yönelik algıları ile ilişkili öğrenci ve okul değişkenleri
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentFen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.subject.ytmScience
dc.subject.ytmTeaching
dc.subject.ytmScience teaching
dc.subject.ytmNature of science
dc.subject.ytmHierarchical model
dc.subject.ytmPerception
dc.subject.ytmStudents perceptions
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmPrimary education
dc.identifier.yokid372120
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid262599
dc.description.pages316
dc.publisher.disciplineFen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess