The relationship between vocational maturity and hopelessness among female and male twelfth grade students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı 12. sınıfta okuyan kız ve erkek öğrencilerin mesleki olgunluk ve umutsuzlukları arasındaki ilişkiyi incelemektir.Çalışmanın örneklemini, Ankara ve İzmir'de bulunan dört liseye devam etmekte olan 523 12. sınıf öğrencisi (341 kız, 182 erkek) oluşturmuştur. Bilgiler, Mesleki Olgunluk Ölçeği, Beck Umutsuzluk Ölçeği ve demografik bilgi formuyla toplanmıştır.523 12. sınıf öğrencisinin Mesleki Olgunluk ölçeği için genel ortalama ve standart sapmaları 145.68 ve 18.44; umutsuzluk ölçeği için 5.14 ve 5.18'dir. Umutsuzluk ve mesleki olgunluk arasında olumsuz ve anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Bunun yanısıra, kız ve erkek öğrenciler arasındaki mesleki olgunluk ve umutsuzluk ilişkisine ayrı ayrı bakıldığında mesleki olgunluk ve umutsuzluk arasında hem kızlarda hem de erkeklerde olumsuz ve anlamlı ilişkinin olduğu bulunmuştur. The main purpose of the present study was to examine the relationship between vocational maturity and hopelessness among female and male twelfth grade students.The sample of the present study was composed of 523 (341 female, 182 male) twelfth grade students attending four high schools in Ankara and in İzmir. The data were gathered using the Vocational Maturity Scale, the Beck Hopelessness Scale and a demographic information form.The overall mean and standard deviation were 145.68 and 18.44 for vocational maturity scale; 5.41 and 5.18 for hopelessness scale of 523 twelfth grade students. It was found that there was a negatively significant correlation between the hopelessness and vocational maturity. Moreover, findings related to correlation between vocational maturity and hopelessness seperately in female and male students also indicated that there were negatively significant correlations between vocational maturity and hopelessness in females and males.
Collections