The role of gender, relationship status, romantic relationship satisfaction, and commitment to career choices in the components of subjective well-being among senior university students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı cinsiyet, ilişki durumu, romantik ilişki doyumu ve kariyer seçimlerine bağlılığın son sınıf üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun üç boyutu olan yaşam doyumu, olumsuz duygu ve olumlu duygu üzerindeki rolünü incelemektir. Araştırmaya Orta Doğu Teknik Üniversitesi'nin beş fakültesinden toplam 400 (172 kadın, 228 erkek) öğrenci katılmıştır. Katılımcılara İlişki Doyum Ölçeği, Kariyer Seçimlerine Bağlılık Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve Pozitif ve Negatif Duygu Ölçeği uygulanmıştır. İlişki durumu, romantik ilişki doyumu, mesleki araştırma ve bağlılık ve erken karar verme eğilimi olmak üzere kariyer seçimlerine bağlılığın iki alt boyutunun, katılımcıların yaşam doyumu, olumsuz duygu ve olumlu duygu puanları üzerindeki rolünü incelemek üzere üç ayrı çoklu lineer regresyon analizi yapılmıştır. Sonuçlar cinsiyet, romantik ilişki doyumu ve mesleki araştırma ve bağlılığın öğrencilerin yaşam doyumunu yordadığını göstermiştir. Ayrıca, sonuçlar romantik ilişki doyumu, mesleki araştırma ve bağlılık ve erken karar verme eğiliminin öğrencilerin olumsuz duygu puanlarını; ilişki durumu ve mesleki araştırma ve bağlılığın ise öğrencilerin olumlu duygu puanlarını yordadığını göstermiştir. The purpose of this study is to investigate the role of gender, relationship status, romantic relationship satisfaction, and career commitment in three components of subjective well-being, namely life satisfaction, negative affect, and positive affect among senior university students. The sample of the study was composed of 400 (172 females, 228 males) fourth grade students from five faculties of Middle East Technical University. The participants were administered four instruments, namely Satisfaction with Life Scale (SWLS), Positive and Negative Affect Schedule (PANAS), Relationship Assessment Scale (RAS), and Commitment to Career Choices Scale (CCCS). Three separate simultaneous multiple linear regression analyses were conducted to examine the predictive power of the independent variables that are relationship status, romantic relationship satisfaction, the dimensions of career commitment that are vocational exploration and commitment and tendency to foreclose on the independent variables that are positive affect, negative affect, and life satisfaction. The results of the multiple regression analysis revealed that gender, relationship satisfaction, and vocational exploration and commitment significantly predicted life satisfaction of the students. In addition, results yielded that romantic relationship satisfaction, vocational exploration and commitment, and tendency to foreclose significantly predicted negative affect of the students. Finally, vocational exploration and commitment and relationship status were significant predictors of positive affect of students.
Collections