The lacandon forest and the political: A Rancièrean account of the Zapatista movement
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, Zapatista hareketinin, Jacques Rancière'nin düşüncesiyle bağdaşan bir şekilde siyasal bir yanı olduğunu göstermeyi amaçlamaktadır. Rancière'nin siyaset anlayışındaki, polis/siyaset ayrımı, eşitliğin varsayımı ve öznelleşme gibi ana temalar sunulmaktadır. 1 Ocak 1994 günü gerçekleşen ilk ayaklanma, daha önceden görülmez olan diğer bir dünyayı gösterdiği için Zapatista hareketinin polis düzeninde bir çatlak yarattığı iddia edilmektedir. Ayrıca hareketin, yalnızca EZLN üyelerinin deklarasyonlarında, duyurularında ve açıklamalarında değil, yanı zamanda Zapatista topluluklarında görülen uygulamalarında ve izledikleri ilkelerde de eşitliğin varsayımı ilkesi üzerinden hareket ettiği öne sürülmektedir. Son olarak, öznelleşmenin özellikleri yani tartışmacı gösteri, teatral dramatizasyon ve imkansız kimlik hareket içinde gözlemlenmektedir. Zapatista hareketinin, Rancière'in 'siyasal' anlayışına referansla incelenmesi, Zapatista hareketini ve hareketin dünya çapındaki tüm hareketler için ortaya koyduğu umudu anlama konusunda faydalı olacağı düşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: Zapatista Hareketi, Jacques Rancière, EZLN, siyasal, siyaset. This thesis aims to show that the Zapatista movement has a political character in line with the thought of Jacques Rancière. The main themes of Rancière's understanding of politics, such as police/politics distinction, presupposition of equality and subjectivization are presented. It is argued that the Zapatista movement has created a rupture in the police order since the initial uprising of January 1, 1994 showed that there was another world which had been invisible. It is also asserted that the movement has acted out of the presupposition of equality, not only in the declarations, communiques and statements of the members of the EZLN, but also in the practices and principles followed within the Zapatista communities. Finally it is argued that the characteristics of subjectivization, which are argumentative demonstration, theatrical dramatization and impossible identification, are observed in the movement. It is thought that the examination of the Zapatista movement with reference to Rancière's understanding of the 'political' will be helpful to understand the Zapatista movement and the hope that it implies for the all movements around the world.Keywords: Zapatista Movement, Jacques Rancière, EZLN, political, politics
Collections