Vaizelerin mesleki faaliyetleri, yeterlikleri ve sorunları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırmanın temel amacı, Türkiye'de yaygın din egitimi kapsamındagörev yapan vâizelerin, dînî faaliyet alanlarının neler oldugunu, bu alanlarla ilgiliolarak kendilerini nasıl degerlendirdiklerini, varsa meslekî problemleri ile meslegeyönelik beklenti ve çözüm önerilerini kapsamlı bir sekilde tespit etmektir. Arastırmaverileri, Türkiye'nin farklı illerinde görev yapan 155 bayan vâize uygulanan anket ile16 kisiye uygulanan mülâkat sonucuna göre belirlenmistir.Arastırma sonucunda, bayan vâizlerin meslekî faaliyet alanlarının câmi içi vecâmi dısı hizmetler olmak üzere iki gruptan olustugu görülmüstür. Câmi içi hizmetlerdaha çok vaaz ve sohbetler yoluyla irsat faaliyetlerini içerirken, câmi dısı hizmetlerise, egitim kurumları, sosyal hizmet kurumları, konferans salonları, hastâneler, vakıfve dernekler, belediye lokalleri, isyerleri, cezâevleri, yüksekögrenim yurtları veögrenci evleri, kültür merkezleri gibi çesitli mekânlarda yapılan sosyal ve dînîetkinlikleri kapsamaktadır. Bu etkinlikler, düzenli dersler, ziyaretler, fetva, seminer,konferans, panel, cezâevi vâizligi, medya faaliyetleri, rehberlik ve dînî danısmanlıkgibi genis bir yelpazede hayat bulmaktadır.Bayan vâizlerin meslekî yeterligini ölçmek için kullanılan ölçek, 3 grupyeterlik alanını test etmistir. Bunlar; `letisim, Rehberlik ve Pedagojik Formasyonyeterligi`, `Meslekî Alan ve Uygulama Yeterligi`, `Temel slam Bilimleri AlanYeterligi` dir. Bayan vâizlerin kendilerini `letisim, Rehberlik ve PedagojikFormasyon yeterligi` alanında yüksek oranda yeterli gördükleri tespit edilmistir.Yine bayan vâizlerin kendilerini `Meslekî Alan ve Uygulama Yeterligi` alanında enyüksek düzeyde yeterli gördükleri ortaya çıkmıstır. Bayan vâizlerin kendilerini`Temel slam Bilimleri Alan Yeterlikleri` alanında da oldukça yeterli gördükleritespit edilmistir.Görevlerini gerçeklestirirken pek çok sorunla karsı karsıya kalan bayanvâizlere göre bu sorunların % 27,1'si cemaatten, % 23,2'si müftülüklerden, % 19,4'üise diger dînî grup ve cemaatlerden kaynaklanmaktadır.Sonuç olarak, meslegi daha verimli hale getirebilmek için Bâzı önerilerdebulunulmustur.Anahtar Sözcükler: Yaygın Din Egitimi, Vaaz, Yeterlik, rsat, Vâize (Bayanvâiz). The main purpose of this study is to investigate what kinds of religiousactivities female preachers have done, how they evaluate themselves in relationto these field of services, whether they have any problems or not concerningtheir jobs, their expectations about their professions and lastly their suggestionsfor better doing their jobs in the context of common religious education inTurkey. The data were obtained from 155 questionnaires and 16 interviewsthat were administered to 155 female preachers who work in various cities inTurkey.It was found that female preaches do their activities broadly in twoareas: services in mosques and services out of mosques. While the services thattake place into the mosques cover guidance people to the path of Allah throughpreaching and conversation, the services that take place outside the mosqueinclude the religious and social activities at educational settings, institutions forsocial services, conferences, hospitals, pious foundations, municipal locals,business places, prisons, hostels, and houses for culture. These activities aredone through formal religious courses, visiting, giving an opinion on a matterof Islam, conferences, panels, preaching for prisoners, media activities andreligious guidance and consultations for those who need religious andpsychological help.In order to test the professional proficiencies of female preaching, threefields of proficiency were used: These are `the Proficiency of Communication,Guidance and Pedagogical Formation`; `the Proficiency of Professional Fieldand Application`, and `the Proficiency of Basic Islamic Field`.It was found that female preaches see themselves highly proficiency inthese three fields, too. However, it is a fact that while they do their jobs, theyhave met many problems. These problems can arise from religious communityat a rate of 27.1 percent, from the provincial director of religious affairs at arate of 23.2 percent, and from other religious groups and people at a rate of19.4 percent. Lastly, in order to make a better job, some suggestions weremade.Key Words: Informal Religious Education, Preaching, Proficiency, Guidanceto the Path of Allah, Female Preacher.
Collections