Empowering knowledge driven Turkish start-ups: A practical rule-based decision support system integrated with business model canvas
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Girişimcilik, Türk girişimciliğinin son dönemde hem politika belirleyiciler hem deakademisyenler için bir ilgi alanı olmaya başladığı temel ekonomi ve değer yaratmamotorudur (Baumol, 1968). Girişimcileri, özellikle de iş modellerini formüle etmekiçin kullanılan araçlar olmak üzere stratejik karar verme araçları aracılığıyla bilgiyideğere dönüştüren bilgiye dayalı girişimcileri güçlendirmek (Stam et al., 2007),girişimin daha hızlı ve mümkün olan minimum geri adımla gelişmesini sağlar.Osterwaler'in İş Modeli Kanvası (2009) gibi araçlar, dünya çapında girişimciler içinstratejik karar verme açısından popüler ve faydalı yöntemler haline gelmiştir. Kanvasİş Modelinin Türkiye'de kullanımı, bilgiye dayalı Türk girişimcilerin kendi işmodellerini oluştururken karşılaştıkları zorlukları ve tehditleri anlamak amacıyladikkatli bir incelemeden geçirilebilir. Bu inceleme, bir karar destek sistemininoluşturulmasına yol açacak değerli öngörüler sunabilir ve bu şekilde, girişimcilerinİş Modeli Kanvasına dayanarak kendi iş modellerini formüle etmelerine yardımcıolur. Bu tez, bu zorlukları niteliksel araştırma yöntemleri yoluyla bulur; buyöntemlerde gözlemlenen önemli bir problem, ürün piyasa uyumsuzluğudur;sonrasında ürün piyasa uyumunu ele alan bir karar destek sisteminin oluşturulmasıuygun şekilde ele alınır. Çıkarımlar ve diğer araştırma imkanları da dolayısıylatartışılır; burada, bu destek sisteminin Türk girişimcilerine yardım edeceği ümitedilmektedir. Entrepreneurship is the core engine of economy and value creation (Baumol, 1968)where the Turkish entrepreneurship has recently become a center of interest, both forpolicy makers and academicians. Empowering entrepreneurs, above all theknowledge driven entrepreneurs who transform knowledge into value (Stam et al.,2007), by strategic decision making tools, especially those tools utilized to formulatebusiness models would help the ventures to develop faster and with minimum stepbacks possible. Tools such as Business Model Canvas by Osterwalder (2009) havebecome popular and useful methods of strategic decision making for entrepreneursacross the world. Business Model Canvas' utilization in Turkey can be taken undercareful analysis in order to understand the challenges and difficulties faced byknowledge driven Turkish entrepreneurs when crafting their business models. Suchanalysis can have valuable insights that lead to construction of a decision supportsystem, helping entrepreneurs formulate their business models based on BusinessModel Canvas. This thesis finds these challenges by quantitative and qualitativeresearch methods, where a major problem observed is the product market mis-fit andthen a construction of a decision support system addressing product market fit isundertaken accordingly. Implications and further research opportunities arediscussed consequently, where it is hoped that this support system can help Turkishentrepreneurs improve their businesses.
Collections