Investigation of the romantic themes and tensions in classical American Pragmatism
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez Klasik Amerikan Pragmacılığı'nın Alman Romantisizm'i ile ortak temalar,ilgiler, kaygılar ve gerilimler paylaştığı fikrini detaylı bir şekilde incelemeyi vesavunmayı amaçlamaktadır. Temel öneri hep 'daha fazlası'nı ima eden ya da'ötesi'ne işaret eden çelişkili romantik yokluk temasının ve bu tema üzerine kurulansonsuz mücadele fikrinin Charles Sanders Peirce ve William James'in felsefelerindeepistemolojik, ahlaki ve ontolojik formlarda kendini gösterdiğidir. Bu romantikkavrayışları incelemek için Friedrich Schlegel ve Friedrich von Hardenberg'in(Novalis) fikirleri dolayımıyla romantik sanat projesi ve felsefenin romantikdönüşümü üzerinde duruyoruz. İlkin yokluk kavramının epistemolojik formundabütüncül bir kavrayışın zorunluluğunun ve imkânsızlığının gerilimli birlikteliğiolarak ortaya çıkışını gösteriyoruz. Bu gerilimin sonucu olarak romantikler bilgiyiçoğulcu, dinamik, kendini yıkan ve kuran bitimsiz bir üretim etkinliği olarakdüşünürler ki bu etkinlik pragmacılarda ucu açık, kolektif, hermeneutik bir pratikolarak tespit edilir. İkinci olarak yokluk kavramı hem romantik hem de pragmacıahlaki tutumları sonsuz mükemmelleşme ve iyileşme mücadelesi kavramlarındaiçerilerek kurar. Son olarak bu kavram romantik ve pragmacı süreç metafiziğine veoluş halindeki özne anlayışlarına yol açmaktadır. Pragmacılık romantik bir şekildebireyi yabancılaşmasından kurtaracak yaratıcı ve dönüştürücü özgürlüğe güvenirfakat bu kurtuluş sonsuzca yaklaşıldığına inanılırken asla gerçekleşmeyecek olandır. This thesis aims to elaborate on and defend the idea that Classical AmericanPragmatism shares the same themes, interests, concerns and tensions with GermanRomanticism. The basic proposal is that the paradoxical romantic theme of absencepointing beyond or implying more and the romantic notion of infinite strife closelyconnected with this theme express themselves in epistemological, ontological, ethicalforms through the pragmatic philosophies of Charles Sanders Peirce and WilliamJames. In order to investigate these romantic conceptions, we focus on the romanticartistic project and romantic transformation of philosophy through the claims ofFriedrich Schlegel and Friedrich von Hardenberg (Novalis). First, we show that theconcept of absence in its epistemological form emerges as the tensional togethernessof the impossibility of comprehensive understanding and the necessity of it in theform of an ideal. As a consequence of this tension romantics transform knowledgeinto a pluralistic, dynamic, self-destructive and self-producing, infinite process of poesy which can be found in pragmatism in the form of the open-ended collectivehermeneutic practice. Second, the concept of absence constitutes ethical orientationof both romantics and pragmatics in the forms of infinite struggle for self-perfectionand amelioration. Finally, the notion of absence in its metaphysical aspect leads tothe process metaphysics and the comprehension of the subject as constant becoming.Pragmatism romantically relies on the creative and transformative freedom of theindividuals seeking their self-redemption from their alienated situation which is tobe perpetually approximated but never reached.
Collections