Identifying essential qualities for elementary teachers of the 21st century and effectiveness of elementary teacher education program for developing these qualities
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın birinci amacı öğretmen eğitimcileri, sınıf öğretmen adayları, sınıf öğretmenleri, Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) ve Yükseköğretim Kurulu (YÖK) yetkililerinin bakış açılarına dayalı olarak 21. yüzyıl sınıf öğretmenlerinde bulunması beklenen temel nitelikleri belirlemektir. Araştırmanın ikinci amacı ise sınıf öğretmenliği lisans programının ilk aşamada belirlenen temel nitelikleri ne düzeyde geliştirdiğini sınıf öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak ortaya çıkarmaktır. Ölçüt örnekleme, maksimum çeşitlilik örneklemesi ve kartopu örnekleme yöntemlerinin kullanıldığı bu araştırmanın birinci aşamasının katılımcılarını 58 öğretmen eğitimcisi, 29 sınıf öğretmen adayı, 28 sınıf öğretmeni, 4 MEB yetkilisi ve 1 YÖK yetkilisi oluşturmaktadır. Araştırmanın ikinci aşamasının katılımcıları ise ölçüt örnekleme ve maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemleri ile seçilen 22 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Olgubilim deseninde gerçekleştirilen araştırmanın her iki aşamasında da veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmış olup ikinci aşamada ayrıca YÖK tarafından geliştirilen ve 2006 yılından itibaren uygulanmakta olan sınıf öğretmenliği lisans programı doküman incelemesi ile analiz edilmiştir. Toplanan verilerin analizi için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın ilk aşamasından elde edilen sonuçlar sınıf öğretmenlerinin (1) kişilik özellikleri, (2) nitelik alanları ve (3) özellikle 21. yüzyılda vurgulanan nitelik alanları açısından belirli özelliklere sahip olmaları gerektiğini göstermiştir. Araştırmanın ikinci aşamasından elde edilen sonuçlar ise sınıf öğretmenliği lisans programının birinci aşamada bulunan çeşitli öğretmen niteliklerini az yeterli, kısmen yeterli veya oldukça yeterli düzeyde geliştirdiğini ortaya çıkarmıştır. Bu bağlamda, programın ele alınan becerileri geliştirmesinde çeşitli kaynakların etkili olduğu görülmüştür. The purpose of this study was, first, to investigate the essential qualities for elementary teachers of the 21st century based on the perceptions of the teacher educators, the pre-service and in-service elementary teachers, and the authorities of the MoNE and the CHE in Turkey. Drawing on this, the study further aimed to explore the effectiveness of the elementary teacher education program in Turkey for how well it develops those desired essential qualities, as perceived by the in-service elementary teachers. Using criterion, maximum variation, and snowball sampling strategies, the first step of the study included 58 teacher educators, 29 pre-service and 28 in-service elementary teachers, 4 authorities from the MoNE and 1 authority from the CHE. Through criterion and maximum variation sampling strategies, the second step of the study included 22 in-service elementary teachers. Employing phenomenological research design, both steps of the study were based on semi-structured interviews. Document analysis was also utilized in the second step of the study for the CHE's curriculum of elementary teacher education. In both steps, the data were analyzed through content analysis method. The results of the study demonstrated that elementary teachers were expected to possess certain (1) personality traits, (2) domains of qualities, and (3) domains of qualities especially in the 21st century. Regarding the effectiveness of the program, the results revealed that the program was less adequate, somewhat adequate, or more adequate for developing different domains of qualities. Furthermore, it was found that there were certain sources influencing the effectiveness of the program.
Collections