Muhasebe öğretiminde diskalkulinin ve çoklu zekanın öğrenme üzerindeki etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Muhasebe dersi, iktisadi ve idari bilim alanlarında öğrenci yetiştiren tüm yükseköğretim kurumlarının öğretim planlarında çoğunlukla zorunlu dersler arasında yer alan bir derstir. Bu sebeple ilgili alanlarda eğitim gören veya görecek olan tüm öğrencilerin bu dersi başarılı bir şekilde tamamlamaları gerekmektedir. Fakat her derste olduğu gibi, muhasebe dersinde de öğrencilerin başarısız oldukları görülmektedir. Öğrencilerin, muhasebe derslerindeki başarısızlıkları hakkındaki özdeğerlendirmelerine bakıldığında, başarısızlığın nedeni olarak, matematik derslerindeki düşük başarılarını ileri sürdükleri görülmektedir. Şöyle ki; muhasebe derslerinin matematiksel ağırlıklı olması sebebiyle matematik dersinde başarısız olan öğrencilerin, muhasebe derslerinde de başarısız oldukları yönünde yaygın bir inanış vardır. Oysa muhasebe derslerinin diğer birçok ders gibi matematik ile doğrudan bir ilişkisi olduğu söylenemez. Şüphesiz, muhasebe bir temel bilim olan matematiğin çeşitli konularından yararlanır. Özellikle dört işlem ve mantık, muhasebenin matematik ile olan kesişimi olarak ifade edilebilir. Araştırmanın amacı da, lisans öğreniminde ilk kez muhasebe dersi almış olan öğrencilerin, bu sürecin sonundaki akademik başarılarının, yine lisans öğrenimi sırasında almış oldukları matematik dersindeki akademik başarıları ile ilişkili olup olmadığını ortaya koymaktır. Bunun için öğrencilerin, öğrenme psikolojisinde özel bir öğrenme güçlüğü türü olan `diskalkuli (matematik öğrenme güçlüğü)` yaşayıp yaşamadıkları ile çoklu zekâ türlerinden biri olan mantıksal-matematiksel zekâ bileşenine sahip olup olmadıkları yönüyle incelemeler yapılmıştır. Ayrıca öğrencilerin Gardner'ın ifade ettiği 8 ayrı zekâ bileşeni içinden nasıl bir zekâ bileşenleri kombinasyonuna sahip olduğu çıkarılmış; en yatkın oldukları zekâ bileşeni bakımından oluşan gruplar yönüyle, öğrencilerin muhasebe dersindeki akademik başarıları arasında anlamlı farklılıklar olup olmadığı sorgulanmıştır. Araştırmanın veri ihtiyacı anket yoluyla sağlanmıştır. Anakütle büyüklüğü 332 iken, internet tabanlı anket uygulamasıyla 180 öğrenciden geçerli geri dönüş sağlanabilmiştir. 180 gözlemden oluşan örneklem büyüklüğü, % 95 anlam düzeyi (güven aralığında) % 5 hata payı ile anakütleyi temsil için gerekli olan 178 sayısının üzerindedir. Gerçekleştirilen analizlerden elde edilen sonuçlar incelendiğinde, diskalkuli yaşama ihtimaline göre ayrılan gruplar ile çoklu zekâ kuramı özelinde öğrencilerin mantıksal-matematiksel zekâ bileşenine ve diğer zekâ bileşenine olan yatkınlıklarına göre ayrılan gruplar arasında muhasebe başarısı bakımından anlamlı bir farklılık söz konusu değildir. Elde edilen sonuçlar; araştırma kapsamında, veri ve varsayımlar altında, öğrencilerin muhasebe dersindeki akademik başarılarının veya başarısızlıklarının nedeninin, iddia ettikleri gibi, temel bir bilim olan matematik dersindeki akademik başarıları ile ilgili olmadığı şeklinde değerlendirilebilir. Accounting course is usually among the compulsory courses in teaching plans of all higher education institutions that educate students in economics and administrative sciences. For this reason, all of the students who study or will study the related fields should successfully complete this course. However, as in the case of every course, it has been observed that the students may fail the accounting course. When students' self-assessment for their failure is analyzed, it may be seen that they set forward their failure in mathematic courses as the reason for their defailment. That is to say that; since accounting courses are the dominantly mathematical, there is a common belief that students who are unsuccessful in the mathematic course are also unsuccessful in the accounting courses. Nevertheless it cannot be said that accounting courses are directly related to mathematic scourses as many other courses. Undoubtedly, accounting courses benefit from various aspects of mathematics which a field of basic science. In particular, four operations and logic can be expressed as the intersection of accounting with mathematics. The purpose of the research is to show whether the success of the students who took the accounting course for the first time is related to the academic success of the mathematics course they had taken before. For this reason, it is examined whether the students experience the existence of a special learning disability type (dyscalculia) which is a kind of learning disability in learning psychology and whether the students have a logical-mathematical intelligence which is one of the types of multiple intelligences. In addition, the combination of the 8 types of intelligence expressed by Gardner is determined for students; groups with respect to the type of intelligence they were likely to have questioned whether there were any significant differences between the academic achievements of the students in accounting classes. The data requirement of the study is provided by questionnaire. While the universe of study is 332, the internet based survey application provided 180 students with valid feedback. The sample size is 180 samples and it is above 178; the number required for universe representation with 95% significance level (confidence interval) and 5% error margin. When the results obtained from the analyzes were investigated, there is no significant difference between the groups that are classified according to the probability of survival and the accounting successes of the groups that are divided according to their tendency to logical-mathematical intelligence and other intelligence types of students in the multiple intelligence theory. The results obtained, within the scope of the study and given conditions and assumptions, may be interpreted as the irrelevance of academic success or failure of students in accounting course with the success in mathematics course in contrary to assertions of students.
Collections