A comparative content analysis of gender portrayals in children`s picture story books: In the case of native and translated books written for children aged 3-6
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okul öncesi çocuklar için yazılmış resim hikaye kitapları, toplumsal cinsiyet rolününsosyalleşme sürecinde önemli bir rol oynamaktadır. Resimli hikaye kitapları ile ilgilidaha önce yapılan çalışmalarda esas olarak toplumsal cinsiyet klişeleşmesinin devamettiği ancak kadın karakterlerin görünürlüğünün giderek arttığına dikkat çekilmiştir.Bu tezin amacı, resimli hikaye kitaplarında cinsiyet tasvirleri hakkında güncel biranaliz sunmak ve yerli ve çeviri hikaye kitaplarında .cinsiyet roller temsili açısındanherhangi bir fark olup olmadığını analiz etmektir. Ayrıca, bu araştırma, 3-6 yaşgrubundaki okul öncesi çocuklar için son yıllarda yayınlanan resim hikaye kitaplarınaodaklanmaktadır. Araştırmada Adnan Ötüken Kütüphanesi'ndeki okul öncesi dönemçocuklarına ayrılan raflardan 60 adet kitap rastgele seçilmiştir Kitapların yarısı çeviriyarısı ile Türkçe olarak yazılmış kitaplardır. Resimli hikaye kitapları kitaplardabulunun kadın erkek kahraman sayıları, aile içi ebeveyn rolleri, ev içi ve ev dışı diğeraktivitiler, kişilik özellikleri, karakterlerin çalışma durumları, oyuncaklar, aksesuarlar, kadınların giyim tercihleri, ana karakterin cinsiyeti, ana karakterin en çok hangimekanda gösterildiği, ve karakterlerin fiziksel özellikleri açısından incelenmiştir.Bu araştırmada, yerli ve yabancı resimli hikaye kitaplarında cinsiyer rollerinin temsiliaçısından benzerlikler ve farklılıklar bulunmaktadır. İncelenen kitaplarda gelenekselcinsiyet rollerinin hala yer almasına ragmen, geleneksel yaklaşımlardan ve toplumsalcinsiyet kalıp yargılarından uzaklaşarak eşitliçi bir yaklaşım sergilendiği sonucunavarılmıştır.Bu nedenle kitap yazarlarının, çizerlerinin ve yayıncılarının, çocukkitaplarındaki cinsiyet eşitsizliğinin olası olumsuz sonuçlarından ve çocuklarıntoplumsal cinsiyet sosyalleşme sürecini olumsuz etkileyebileceğinin farkında olmasıgerekmektedir. Picture story books for preschool children play an important part in gender rolesocialization process. Previous studies on picture storybooks for children mainly notedgender-stereotyping still exists but visibility of female characters is graduallyincreasing.The aim of this thesis is to provide a current analysis of gender portrayals in children'spicture storybooks and to compare the differences of gender portrayals in picturestorybooks for children written in Turkish language and translated to Turkishlanguage. This study focuses on picture storybooks which have been published in lastten years and written for preschool children aged 3-6. In the study, sixty books wereselected randomly from the collection of Adnan Ötüken Library. Half of the selectedbooks are translated, half of them were native books. The books were examined bytaking into account whether there is a stereotypical representation of ratio of femaleand male characters, parental activities, other activities, working status of characters, toys, accessories, women's clothing, gender of main character, places in which themain character mostly portrayed, and physical appearances of characters.It was identified that there also differences and similarities between native andtranslated books in terms of gender portrayals and although gender roles are stillpresent traditionally in the examined books, these roles are reflected partially with anegalitarian manner purified from traditional approach and stereotyped judgments. Itcan be concluded that author, illustrators and publishers should be aware of thepossible negative results of gender inequality in children's books and the way it maynegatively influence the gender socialization process of the learners.
Collections