Kavram karikatürleri ile zenginleştirilmiş tartışmacı metin yazma etkinliklerinin sosyo-bilimsel konuların öğretiminde kullanılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada kavram karikatürleri ile zenginleştirilmiş tartışmacı metin yazma etkinliklerinin sosyo-bilimsel konuların öğretiminde kullanımı ile öğrencilerin çeşitli sosyo-bilimsel konular ile ilgili argüman kaliteleri, sürece ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Amaçlı örneklem yöntemine göre belirlenen çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Sinop ili, Boyabat ilçesinde yer alan bir ortaokulda 7. sınıfa devam eden 24 (14 kız, 10 erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni benimsenmiştir. Araştırmada veri kaynağı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan kavram karikatürleri ile zenginleştirilmiş tartışmacı metin formları, SBK hakkında hazırlanan açık uçlu soru formları, öğrenci ve öğretmen günlükleri, öğrenci görüşme kayıtları, alan notları ve öğretmen bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel analiz tekniklerine göre analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin tartışma metinlerindeki argüman kalitelerinin Düzey 2 seviyesinde yoğunlaştığı, uygulama süresince öğrencilerin argüman kalitelerinde olumlu yönde artış olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin SBK hakkında veri toplama araçlarında kendilerine verilen kavram karikatürü ile zenginleştirilmiş tartışmacı metin formunda yer alan karikatürlerde yer alan ifadelere benzer görseller ve ifadeler kullandıkları belirlenmiştir. Uygulama süreci ile ilgili öğrencilerin etkinlik sürecini sevdikleri, etkinliği eğlenceli buldukları, yeni bilgiler edindikleri ve tartışma metinlerini yazmanın kendilerine olumlu yönde geliştirdiğine yönelik görüş bildirdikleri, yazı yazmaktan sıkıldıkları ve görüşleri ile ilgili yanlış yazmaya yönelik kaygı taşıdıkları belirlenmiştir. Uygulama sürecinde kullanılan kavram karikatürlerinin ile zenginleştirilmiş tartışmacı metinlerin, öğrencileri düşünmeye sevk ettiği ve sözlü olarak rahat ifade edemedikleri düşünceleri yazma imkânı sağladığı bu nedenle tartışmacı metin yazma etkinliklerinin SBK öğretiminde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Sosyo-Bilimsel Konular, Kavram Karikatürü, Tartışmacı Metin, Durum Çalışması, Ortaokul Öğrencileri In this study, it was tried to determine the use of argumentative text writing activities enriched with concept cartoons in teaching socio-scientific issues and the students' argument quality related to various socio-scientific subjects and the opinions of the teachers and students in regard to the process. In the 2017-2018 academic year, 24 students (14 female, 10 male) attending 7th grade in a secondary school located in Boyabat district of Sinop province were included in the study group determined according to purposive sampling method. In the study, a case study pattern was used from qualitative research designs. In this research, the argumentative text forms enriched with the concept cartoons prepared by the researcher, open-ended questionnaires on socio-scientific issues, student and teacher diaries, student interview records, field notes and teacher information form were used. The data acquired from the research were analyzed using the content analysis technique and the descriptive analysis technique. According to the research results, it was revealed that the quality of the arguments in the students' discussion texts was concentrated at Level 2, and there was a positive increase in the number of argument quality during the application process. It was determined that the students used similar images and expressions to the expressions given in the cartoons in the argumentative text form enriched with the concept cartoon given to them in the data collection tools on SSI. It was stated about the application process that the students enjoyed the activity process, found the activity entertaining, gained new information, expressed that writing argumentative texts developed them in a positive way, but were tired of writing and had anxiety for writing about their opinions incorrectly. It has been concluded that the argumentative texts enriched with the concept cartoons used in the application process prompt students to think and provide the opportunity to write down the thoughts that they cannot express verbally, therefore the argumentative text writing activities were effective in teaching SSI. Key Words: Socio-Scientific Issues, Concept Cartoon, Argumentative Text, Case Study, Secondary School Students
Collections