From the eye of faculty members with disability: A phenomenological study of faculty members` experience of working life in Turkish higher education
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Engellilik öğrenciler için daha çok, öğretim elemanları için ise daha az göz önüne alınırken, dünyanın her yanında yükseköğretim daha kapsayıcı hale gelmektedir. Bu çalışmanın amacı engeli olan öğretim elemanlarının çalışma hayatındaki deneyimlerini analiz etmek, bu deneyimleri öz bilgi, sosyal bilgi ve iş doyumuna olan etkisine bağlı olarak incelemektir. Bu araştırmanın temel amacı engeli olan öğretim elemanlarının haklarını vurgulamak ve yükseköğretim yöneticileri ve politika belirleyicilere daha kapsayıcı ve sürdürülebilir eğitim politikalarının geliştirilmesinde düzenleme ve yönlendirme sağlamaktır. Bu fenomenolojik çalışmada, 15 katılımcı ile engellerine ilişkin çalışma hayatı deneyimleri üzerine yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Sonuçlara göre, çalışma hayatındaki sosyal ilişkiler ve erişebilirlik olanakları bir öğretim elemanının aynı zamanda iş doyumunu da belirleyen öz bilgi ve sosyal bilgisini şekillendirmektedir. Yükseköğretim yöneticileri ve orta düzey yöneticiler, engeli olan öğretim elemanlarının akademik hayata tam katılımlarını sağlamak için onlara yönelik dışlayıcı ve engelleyici uygulamaları önlemelidirler.Anahtar kelimeler: Akademik görevler, öğretim elemanları, yükseköğretimde engellilik, iş doyumu Higher education all around the world is building a more inclusive setting while disability is noticed mostly for students, less for faculty members. The aim of the study was to analyze the experience of faculty members with disability in working life and explore those experiences in relation to self-knowledge and social knowledge along with their impact on their job satisfaction. The main goal of the research is to emphasize the rights of faculty members with disability and provide the higher education administrators and policy makers with knowledge and suggestions for amendments and guidance to develop more inclusive and sustainable education policies. In this phenomenological research, a semi-structured interviews were carried out with 15 participants on their working life experiences in relation to their disability. According to the results, social interactions at work and accessibility opportunities shape the faculty members` self and social knowledge which also determine their job satisfaction. To enable faculty members with disability fully participate in academic life, higher education leaders and middle managers should prevent exclusion and preclusion against the faculty members with disability and provide full accessibility. Keywords: Faculty work, faculty members, disability in higher education, job satisfaction
Collections