Teaching and learning at tertiary-level vocational education: A phenomenological inquiry into teachers`, students´ and administrators` perceptions and experiences
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, meslek yüksekokullarındaki öğretim ve öğrenim olgusunu öğretmen, öğrenci ve yöneticilerin algıları ve anlayışları doğrultusunda derinlemesine incelemek ve etkili mesleki öğretim ve öğrenmeyi zorlaştıran etmenleri ve öğretmen, öğrenci ve yöneticilerin bu zorluklarla baş etme yollarını tespit etmektir. Bu amaçla, çalışmada nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde fenomenoloji (olgubilim) araştırma deseni uygulanmıştır. Veri, Nevşehir'de bulunan 8 meslek yüksekokulunda, maksimum çeşitlilik ve kartopu örneklem stratejileri kullanılarak seçilmiş 16 öğretmen ve toplamda 70 öğrenciyi içeren 16 odak gruptan ve 8 yöneticiden yarı-yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır. Ayrıca, görüşmeler yoluyla elde dilen veriler, katılımsız gözlemler yoluyla doğrulanmış ve desteklenmiştir. Verilerin analizinde tümevarımsal içerik analizi yaklaşımı benimsenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, etkili mesleki öğretim ve öğrenim, sonuç odaklı öğretime karşı süreç odaklı öğretim ve sonuç odaklı öğrenime karşı süreç odaklı öğrenim olmak üzere iki karşıt anlayış doğrultusunda betimlenmiştir. Etkili meslek öğretmeninin özellikleri, bilgi temeli, öğretmen rolleri ve kişisel özellikler olmak üzere üç tema etrafında toplanırken etkili mesleki eğitim öğrencisinin özelliklerine ilişkin temalar, mesleki yükseköğretime giriş özellikleri, duyuşsal özellikler, bilişsel özellikler ve kişilik özellikleri olarak ortaya çıkmıştır. Ek olarak, mesleki yükseköğretimin amaçları ve meslek yüksekokulundaki etkili bir mesleki eğitim programının özellikleri de elde edilen sonuçlar arasındadır. Etkili öğretim ve öğrenmeyi engelleyen faktörlerin ise öğretmen, öğrenci, eğitim programı, bağlam, sistem, işveren ve aile kaynaklı olduğu görülmüş ve bu etmenlerle baş etme stratejileri, öğretmen, öğrenci ve yönetici öncülüğündeki uygulamalar olarak gruplanmıştır. Toplanan veriden ayrıca, etkili mesleki öğretim ve öğrenime yönelik öneriler ortaya çıkmıştır. The aim of this study is to explore the phenomenon of teaching and learning at higher vocational education schools through teachers', students' and administrators', perceptions about effective vocational teaching and learning, and to investigate the challenges faced by the teachers, students and administrators, and their practices to cope with them. In line with this thrust, phenomenological research design was employed, and data were collected at eight higher vocational schools in Nevşehir, Turkey with the participation of 8 administrators, and 16 teachers and 70 students in sixteen focus groups, who were selected through maximum variation and snowball sampling strategies. Individual and focus group interviews were utilized as data collection methods, together with non-participant observation conducted to confirm and supplement interview data. Data analysis, conducted through inductive content analysis approach, revealed that effective vocational teaching and learning was defined from two perspectives: product-oriented teaching versus process-oriented teaching, and product-oriented learning versus process-oriented learning. Concerning characteristics of effective vocational teacher, emerging themes were teacher knowledge, teacher role and teacher traits while effective vocational learner characteristics were related to learners' entry, affective and cognitive characteristics, and personal traits. Also, perceptions regarding aim of higher vocational education and characteristics of effective vocational program emerged from data. The challenges hindering effective vocational teaching and learning were found related to teachers, students, curriculum, context, system, employers and parents while the strategies to cope with those challenges were categorized as teacher-led, student-led and administrator-led practices. Finally, data revealed recommendations made to improve effectiveness of higher vocational education.
Collections